AU Library lærer dig at kode – og det er en fordel, hvis du kan strikke ...
Kan du strikke? Så kan du også kode, i hvert fald hvis du spørger Karoline Vildlyng og Max Odsbjerg Pedersen fra AU Library. På workshoppen 'Strik og kod' bliver klassiske håndarbejdsteknikker fra strikning omsat til forståelse for kodning og digitale metoder.
Det ellers stille mødelokale på AU Library i Nobelparken bliver hurtigt fyldt med snak om uld, mohair og medbragte strikkeprojekter. På bordene er der kaffe. Men hvad der minder mest om en hyggelig strikkeklub er i virkeligheden en workshop for studerende om kodning under navnet ’Strik og kod’. Workshoppen går i gang og snakken drejer sig væk fra uld og i retning af Rsoftware, text mining og andre digitale metoder til håndtering af store tekstmængder.
AU Library står bag workshoppen, der sætter fokus på, hvordan man med digitale metoder som kodning kan fjernlæse enorme tekstmængder. Ifølge informationsspecialist ved AU Library Max Odsbjerg Pedersen, er dette særdeles relevant for humaniorastuderende, som ofte skal håndtere store tekstmængder i forbindelse med opgaver.
”De digitale metoder skal ikke erstatte de klassiske humanistiske metoder, men tværtimod underbygge dem og hjælpe de studerende med at have endnu et fagligt værktøj i deres humanistiske værktøjskasse.”
Informationsspecialist ved AU Library, Karoline Vildlyng, forklarer koblingen mellem kodebaseret databehandling og strikketøjet på bordene – som måske ikke er helt tydelig for den uindviede.
”Forhåbningen er, at når vi holder fokus på noget, som de studerende allerede mestrer, i dette tilfælde strikning, så er de mere åbne over for at lære noget, de ikke mestrer, som f.eks. kodning,” fortæller Karoline Vildlyng.
Parallellen mellem strik og kodning er ikke en ny kobling, som biblioteket har opfundet, pointerer hun. Strikkeopskrifter er nogle af de ældste eksempler på kodning og kan spores helt tilbage til 1100-tallets Egypten. Senere blev strikkemaskiner nogle af de første eksempler på, hvordan maskiner brugte mekaniske formler. Jacquard-væven var en maskine, der skabte tekstil gennem et hulkort. Denne hulkort-væv dannede basis for den tankegang, der lå bag den første computer skabt i 1837 af Charles Babage, og var med til at revolutionere human machine interaction med sin brug af den binære kode.
Strikning er overordnet set et binært system, hvor man strikker med ret- og vrangmasker og har en ret- og vrangside. Ved at sætte paralleller op mellem strik og kodning håber Karoline Vildlyng og Max Odsbjerg Pedersen at afmystificere den ellers kryptiske kodning igennem et velkendt sprog for strikkerne.
Studerende: Strikkeparallel gør kodning mere forståeligt
En af dem, der valgte at deltage i workshoppen, var Clara Lyhne som til daglig læser æstetik og kultur på 3. semester. Hun fortæller, at hun særligt blev nysgerrig på workshoppen på grund af den usædvanlige forening mellem strik og kodning.
Og for hende var det strikketerminologien med til at gøre kodning mere forståeligt.
”Kodning er stadig en lidt ukendt verden for mig, men strikkeparallellen gjorde noget, så det måske er lidt mindre farligt nu.”
Ved at deltage i workshoppen håber Clara Lyhne på at kunne udvide sine faglige kompetencer.
”Jeg tror, kodning ville være en god ting at kunne i fremtiden, og det er ikke en kompetence, man normalt forbinder med humanister.”
Strik og kod
Strik og kod afholdes næste gang til november på følgende datoer:
Torsdag den 10. november kl. 14-17 i Aarhus
Torsdag den 17. november kl. 12-15 i Emdrup
Flere informationer og tilmelding kan findes her – og det er gratis at deltage:
https://library.au.dk/arrangementer
"Digitale kompetencer er vejen frem"
AU Library oplever stigende efterspørgsel blandt de studerende på kurser med fokus på øgede digitale kompetencer.
”Man kan ikke komme udenom, at digitale kompetencer er vejen frem, og her kan humanisterne også være med. Humanisterne har et helt unikt blik på det digitale, hvilket har en stor værdi, som vi gerne vil være med til understøtte,” siger Karoline Vildlyng.
AU Library ønsker desuden, at de studerende går fra workshoppen med en oplevelse af, at kodning også kan være relevant for humaniorastuderende, selvom det kan virke til at gå imod deres kernefaglighed.
”De studerende skal gerne føle sig empowered,” fastslår Karoline Vildlyng – Max Odsbjerg Pedersen supplerer:
”Vi ønsker, at AU Library kan være et sted, hvor der er plads til at stille alle de dumme spørgsmål; her skal man ikke være bekymret for ECTS-point eller karakter.”
Workshoppen er primært henvendt til ’den strikkende humaniorastuderende’, men Karoline Vildlyng og Max Odsbjerg Pedersen forsikrer, at workshoppen er for alle, ligegyldigt om man kan strikke eller ej.
Korrekturlæst af Charlotte Boel