Omnibus prik

DEBAT: AU negligerer kampen mod fake news og AI-indhold på nettet ved at opgive danmarkshistorien.dk

AU sidder på en guldmine af forskningsbaseret, menneskeskabt indhold med danmarkshistorien.dk, som er en modvægt til fake news og AI-genereret indhold. Sådan skriver historiestuderende Markus Lange-Kornbak Nissen, der kritiserer AU’s beslutning om at overdrage hjemmesiden til Lex – Danmarks nationalleksikon.

Markus Lange-Kornbak Nissen er historiestuderende ved Aarhus Universitet. Foto: Privat

Dette er et debatindlæg. Synspunkterne, som udtrykkes i indlægget, er skribentens. Vil du deltage i debatten, så send dit indlæg til opinion.omnibus@au.dk.

Det er måske gået flere på universitetets næse forbi, men fra 1. januar 2025 vil AU ikke længere udgive og administrere hjemmesiden danmarkshistorien.dk; i stedet overgår administrationen til Lex – Danmarks nationalleksikon. Dette kan på overfladen virke relativt ligegyldigt for de fleste, men overdragelsen af hjemmesiden er kanariefuglen i kulminen, som advarer os om et universitet ude af takt med virkeligheden.

Danmarkshistorien.dk er et af de mest succesfulde danske online-formidlingsprojekter, der nogensinde er skabt. Mange studerende i dag har nok stiftet bekendtskab med den i gymnasiet eller under research til et historieorienteret afsnit i en opgave. Dette er dog kun at skrabe overfladen.

Ekstremt sjælden troværdighed og autoritet

Danmarkhistorien.dk trækker besøgstal på flere millioner om året, og indholdet på siden er af en faglig kvalitet, som er høj nok til, at den optræder på pensumlisten på bacheloren i historie. Hjemmesiden formidler forskning og information i verdensklasse med det vigtige stempel, at AU kan stå inde for det. Det er en ekstremt sjælden troværdighed og autoritet, som man ikke finder særligt mange andre steder på nettet – og så endda gratis for alle at tilgå. Hvorfor mener universitetet så, at der ikke er penge til at have et relativt lille og meget effektivt projekt kørende?

Det er svært at finde konkrete statistikker på, hvor stor en del af den tilgængelige information på nettet som er et resultat af generativ AI (GAI). Men det tager for de fleste ikke mange minutters doomscrolling på TikTok, Instagram eller lignende, før man møder videoer læst højt af de nu let genkendelige, syntetiske stemmer; opslag skrevet med et ordvalg, der virker helt unaturligt eller begynder med sætninger som ”Of course, here’s an explanation of ...”.

Selvom den teknologi, der ligger bag de populære og problematiske AI’s, ikke er ny, så er den kontekst, den bruges i, fuldstændigt anderledes. For at gøre ondt værre bliver disse modeller bedre og bedre. Det betyder, at vi står over for den situation, at al information, vi bliver mødt af, potentielt kan være AI-genereret. Bland det med det politiske potentiale i at sprede fake news, og så står vi med en cocktail, hvis konsekvenser er noget nær umulige at overskue.

AU forærer en guldmine af indhold væk

AU sidder på en guldmine af menneskeskabt indhold og materiale, der modvirker alle de tendenser, vi ser lige nu. Endda et produkt skabt af humanister, der ofte bliver udpeget som spild af penge og SU. Det er ikke blot en tragedie for historieafdelingen, men det vidner om, at universitetet ikke forholder sig til den rolle, forskning kan og skal spille på internettet. Overdragelsen af danmarkshistorien.dk negligerer det ansvar, et moderne universitet har for at modarbejde spredningen af fake news og AI-indhold. Hvorfor vil AU ikke pryde sig af at være den institution, som tager føringen, i stedet for at være den, der lukker sine succesfulde projekter?

Korrekturlæst af Charlotte Boel