AU planlægger online-undervisning indtil slutningen af marts – og studerende opfordres til at genoverveje udlandsophold

Den langsigtede tidshorisont skal give underviserne bedre mulighed for at skabe kvalitet i undervisningen, som nu kan planlægges ud fra et længere perspektiv. AU opfordrer også studerende, der har planlagt et udlandsophold, til nøje at genoverveje, om de skal tage af sted. Hvis man aflyser nu, kan man stadig nå at tilmelde sig undervisning i Aarhus, og universitetet kan hjælpe med at finde en midlertidig bolig.

Det summende studenterliv i Universitetsparken har lange udsigter. Til gengæld opfordrer AU nu sine studerende til at genoverveje en aflysning af planlagte udlandsophold og blive i Aarhus det kommende semester. Arkivfoto: Søren Kjeldgaard.

De skærpede corona-restriktioner i Danmark er sat til at udløbe den 7. februar, men allerede nu har ledelsen på Aarhus Universitet meldt ud, at undervisningen på AU i udgangspunktet kommer til at foregå online frem til udgangen af marts.

Det forklarede ledelsen fredag i en e-mail til universitetets medarbejdere.

”Vi håber, at det giver jer undervisere bedst mulige forudsætninger for at skabe kvalitet i online-undervisningen, når I kan tilrettelægge den med en længere tidshorisont,” lyder begrundelsen for beslutningen i e-mailen, der har blandt andre rektor Brian Bech Nielsen og prorektor Berit Eika som afsendere.

Undervisning i klinik, laboratorie og værksted kan dog undtages fra reglerne.

Opfordrer studerende til ikke at rejse på udlandsophold

De studerende kan ikke kun se frem til at skulle begynde forårssemestret på Zoom. AU opfordrer nu også de studerende til nøje at genoverveje, om de skal tage på udlandsophold.

På sin hjemmeside skriver universitetet, at det er AU’s vurdering, at rammerne for at gennemføre et studieophold i udlandet lige nu er for usikre. Det begrundes blandt andet med, at sundhedsvæsenet i flere modtagerlande er presset, og med at landene i mange tilfælde har indrejserestriktioner og omfattende nedlukninger af samfundet.

AU kan hjælpe med midlertidig bolig

På AU’s hjemmeside fremgår det, at studerende, der aflyser deres udlandsophold snarest muligt, stadig kan nå at planlægge deres semester i Aarhus.

Hvis man på grund af et aflyst udlandsophold mangler en midlertidig bolig i Aarhus, kan man kontakte AU Housing. AU råder over en række møblerede boliger, som ikke er udlejet på grund af et fald i antallet af udenlandske udvekslingsstuderende.

Uanset om man beslutter sig for at tage af sted eller blive hjemme, opfordrer AU til, at man orienterer sin internationale koordinator om sin beslutning.

Ansatte skal indtil videre blive på hjemmekontoret til 7. februar

AU’s medarbejdere skal som minimum arbejde hjemmefra frem til 7. februar, hvor de nuværende skærpede restriktioner indtil videre er sat til at udløbe. Det gælder dog ikke medarbejdere, som varetager kritiske funktioner.

Universitetets ledelse oplyser i sin e-mail til de ansatte, at de senest i midten af marts forventer at give en udmelding om, hvordan arbejdssituationen kommer til at se ud på AU efter påske.