AU-professor har fået stjålet fire fornemme videnskabspriser

Professor Poul Nissen har fået stjålet fire fornemme videnskabspriser fra sit kontor under et indbrud på Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Priserne har ingen materiel værdi – men har stor affektionsværdi for professoren. En af priserne, Anders Jahre Prisen, er siden blevet fundet på gaden.

Professor Poul Nissen (tv) tildeles Anders Jahre Prisen 2021 af rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen. Foto: Privat/Erik Østergaard Jensen

Professor Poul Nissen modtog sidste år en af Nordens mest prestigefyldte videnskabspriser inden for medicinsk forskning, nemlig Anders Jahre Prisen. Prisen fik han for sin forskning i de proteiner, der findes i kroppens cellemembraner, som er væsentlige for blandt andet nervesignaler. Prisen bliver også kaldt den lille Nobelpris, og med hæderen følger 1 million norske kroner.

Indbrud på institut

Anerkendelsen kan professor Poul Nissen stadig lune sig ved, men symbolet på den – en gylden medalje med Anders Jahres profil – mistede han sammen med tre andre videnskabspriser i forbindelse med et indbrud på Institut for Molekylærbiologi og Genetik i sidste uge.

”I forbindelse med et indbrud på instituttet, hvor der blev stjålet computere og it-udstyr, er tyvene kommet ind på mit kontor, hvor jeg havde de fire medaljer udstillet i et skab med en glaslåge. Der er tale om forgyldte medaljer, de har ingen monetær værdi. Men for mig har de affektionsværdi, og jeg ville gerne, at mine børn kunne arve dem. De er jo en slags familieklenodie,” siger professor Poul Nissen med et smil.

Ud over Anders Jahre Prisen fra 2021 drejer det sig om den svenske Gregori Aminoff Pris, som Poul Nissen modtog i 2016, Anders Jahre-prisen til yngre forskere, som professoren modtog i 2006, og endelig Danmarks Naturvidenskabelige Akademis ph.d.-pris, som Poul Nissen modtog for sin ph.d.-afhandling i 1997.

”Det er jo ikke, fordi jeg går og kigger på de her medaljer hele tiden, men jeg er stolt over at have modtaget priserne, og det er da superærgerligt, at de er blevet stjålet,” siger Poul Nissen.

Én medalje er fundet

Tidligere på ugen blev Poul Nissen kontaktet af Jesper Klausen Hansen, som på en vej i det nordlige Aarhus natten til søndag var faldet over en gylden medalje, der viste sig at være Anders Jahre Prisen. Professorens navn stod ikke på medaljen, så Jesper Klausen Hansen måtte google sig frem til medaljens ejermand.

Onsdag fik Poul Nissen dermed den ene af de fire medaljer retur.

”Den havde fået nogle ridser, men det styrker bare affektionsværdien,” mener Poul Nissen, der håber også at få de sidste tre medaljer tilbage i sit glasskab.

Hvis man finder en eller flere af medaljerne – eller har information, der kan føre til, at professoren får sine priser retur – kan man kontakte Poul Nissen på mobil 2899 2295.

Tyveriet er meldt til politiet.