AU-professor udnævnt som ny bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) har udpeget professor i statskundskab ved Aarhus Universitet, Søren Serritzlew, som ny bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond.

Professor Søren Serritzlew er ny bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond. Foto: Lars Horn/Baghuset

Søren Serritzlew, professor i statskundskab ved Aarhus Universitet, er ny bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond. Han afløser dermed professor og institutleder ved Institut for Klinisk Medicin ved AU, Jørgen Frøkiær, som har været konstitueret på posten, siden daværende formand Maja Horst i april blev udnævnt som ny dekan for fakultetet Arts ved Aarhus Universitet.

Søren Serritzlew har været medlem af Danmarks Frie Forskningsfonds faglige forskningsråd for Samfund og Erhverv i perioden 2018 til 2023, hvoraf han i tre år var formand for forskningsrådet. Søren Serritzlew forsker i offentlig forvaltning og bureaukrati samt forholdet mellem stat og kommuner.

Det er uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), der har udpeget den nye formand. Ministeren udtaler i en pressemeddelelse, at hun er glad for, at det er en så stærk og internationalt anerkendt profil som Søren Serritzlew, der har takket ja til at stille sig i spidsen for Danmarks Frie Forskningsfond.

"Jeg er overbevist om, at han med sin store erfaring med fonds- og rådsarbejde, tværfaglige forskningsprofil og stærke strategiske evner vil sætte en god retning for fondens arbejde", siger ministeren i en pressemeddelelse.

Den nyudpegede formand ser frem til at bidrage til at styrke den frie forsknings kvalitet og position i det danske forskningslandskab:

"Den frie forskning giver plads til nye ideer og er afgørende for udvikling, både i erhvervsliv, åndsliv og uddannelse. Den skaber viden, der gavner det danske samfund. Det gælder både emner, der trænger sig på, som klima, sikkerhedspolitik, vacciner og kunstig intelligens, og de mange felter, som vi ikke lige nu kan forudse, at vi har brug for at blive klogere på. Disse nybrud er en særlig styrke ved fri forskning", siger Søren Serritzlew i pressemeddelelsen.

Danmarks Frie Forskningsfond uddelte i 2022 1,4 milliarder kroner fordelt på 457 bevillinger. Blandt fondens programmer er eksempelvis Sapere Aude og Inge Lehmann-programmet. Fonden yder desuden forskningsfaglig rådgivning til Folketinget, uddannelses- og forskningsministeren samt ministerier og styrelser.