AU-studerende vinder guld for ko-fri koldskål ved international fødevarekonkurrence

Et særdeles vellykket miks af blandt andet ærter, soja og havre skaffer en gruppe kandidatstuderende fra Institut for Fødevarer sejren ved en international fødevarekonkurrence. Vinderproduktet, der går under navnet COLDBOWL, er en ko-fri version af den danske sommerklassiker koldskål.

Foto: EIT-Food

COLDBOWLs vinderhold:

• Jeppe Bork Beck
  • Anna Mark
  • Anja Henneberg Thomsen
  • Emilie Bossen Hansen
  • Aleksandra Sinik
  • Lærke Kaas Thielsen
  • Samt de studerendes mentorer under forløbet, Liisa Lähteenmäki og Milena Corredig

En gruppe kandidatstuderende fra fagene Molecular Nutrition and Food Technology og Biotechnology Engineering er sluppet så godt fra at mikse ærter, soja og havre, at de for nylig har vundet den internationale fødevarekonkurrence EIT Food Solutions. Her præsenterede de både forretningskonceptet for virksomheden COLDBOWL og deres version af en plantebaseret koldskål.

Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (ETI) havde inviteret deltagere til at komme med innovative løsninger for fremtidens fødevaresystemer med fokus på at udvikle mere bæredygtige versioner af traditionelle fødevarer.

I en nyhed fra AU fortæller de studerende, at de på baggrund af det oplæg hurtigt sporede sig ind på at udvikle en mere bæredygtig koldskålsvariant, efter et af medlemmerne, der selv er veganer, havde udtrykt frustration over, at der ikke fandtes velsmagende veganske alternativer på markedet:

”Der er veganske alternativer på markedet, men ingen af dem kommer tæt på at smage som den ægte vare. Derfor følte vi, at det var en stærk idé – fordi vi havde et godt produkt og så et marked for det,” fortæller Lærke Kaas Thielsen, den omtalte veganske studerende og medstifter af COLDBOWL.

På den baggrund udviklede de produktet med tilhørende forretningsplan for salg og lancering af produktet, og det projekt resulterede i sidste ende i en sejr og en kontantpræmie på 1.500 euro.

Udover COLDBOWL deltog yderligere en trup fra Aarhus Universitet under navnet Fløddies, der har udviklet en sund version af chokoladeskumfidusen, så den kan tages med i madpakken.

Korrekturlæst af Charlotte Boel