AU’s bestyrelse skal for anden gang tage stilling til sammenlægning af institut og skole

Dekan Allan Flyvbjerg satser hårdt på, at han torsdag 3. december har held til at overbevise AU’s bestyrelse om, at Institut for Odontologi skal fusionere med Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere.

Det lokale samarbejdsudvalg på SKT er bekymret for, om der er ressourcer nok til de gode intentioner i visionen for sammenlægningen af SKT og Institut for Odontologi. Arkivfoto: Jesper Rais
Det lokale samarbejdsudvalg på Institut for Odontologi savner også at få konkretiseret, hvilke udfordringer en fusion vil indebære og eventuelle løsningsmodeller herfor. Arkivfoto: Lars Kruse

Medarbejderne på henholdsvis institut og skole kan langt hen ad vejen følge dekanen og de lokale ledelser i visionen om en fusion til Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Men samtidig er medarbejderne bekymrede for, om der er tilstrækkelig med økonomiske kræfter til at realisere visionen i tider med konstante besparelser.

LÆS OGSÅ: Dekan vil fusionere to institutter - bestyrelsen tager stilling i næste uge

Hvilket kommer til udtryk i høringssvar fra samarbejdsudvalgene på henholdsvis institut og skole og fra det fælles samarbejdsudvalg på fakultet Health.

Flot vision, men…

Det lokale samarbejdsudvalg på Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og kliniske Tandteknikere (SKT) skriver i sit høringssvar fra 16. november:

”Der er stadig en vis bekymring i forhold til, om der er ressourcer til at leve op til de gode intentioner.”

Det lokale samarbejdsudvalg på Institut for Odontologi har afgivet høringssvar fra 19. november:

”Det er en flot vision,” skriver udvalget i sin konklusion, og fortsætter:

”Det er udvalgets bekymring, at det er vanskelige at vide, hvordan udviklingen arter sig, når man ikke kender de ressourcer, der bliver til rådighed for den nødvendige omstilling, og når der ikke er gjort tiltag til at konkretisere, hvilke udfordringer en fusion vil indebære og eventuelle løsningsmodeller herfor.”

Opmærksomhed på samarbejde

Det fælles samarbejdsudvalg på fakultetsniveau pointerer i sit høringssvar fra 12. november:

”(…) der skal være en særlig opmærksomhed på at få kulturerne til at arbejde godt sammen (…) ligesom der skal afsættes de fornødne ressourcer til sammenlægningsprocessen.”

Dekan om økonomi

Dekan Allan Flyvbjerg skriver i sin indstilling til bestyrelsen følgende omkring økonomien for det eventuelt fusionerede institut:

”Den samlede økonomi for instituttet forventes ikke påvirket af sammenlægningen og de eventuelle økonomiske gevinster, der findes i forbindelse med fusionen, vil tilfalde instituttet med henblik på at styrke uddannelse og forskning.”

Fra behandling til forebyggelse

Ledelsen begrunder forslaget om en fusion af institut og skole med udviklingen indenfor forebyggelse og behandling af mund- og tandsygdomme.

LÆS OGSÅ: Ja eller nej til fusion? - AU's bestyrelse: Måske!

Dekanen henviser i sin indstilling til en vurdering fra Sundhedsstyrelsen, hvor styrelsen fremhæver, at der i fremtidens tandpleje skal leveres en integreret tandplejeindsats. Hvilket den begrunder med, at når befolkningens tandsundhed øges, flyttes fokus gradvist fra behandling til forebyggelse.

”Det vil sige, at der i stigende grad bliver brug for tværfaglige kompetencer i tandklinikken, og det fordrer et tæt og professionelt teamsamarbejde mellem de forskellige faggrupper og kendskab til hinandens faglige kompetencer. Den fremtid skal Aarhus Universitet afspejle inden for forskning og uddannelse, og det vil et samlet institut kunne bidrage til. Mange af de studerende efterspørger desuden samarbejde mellem de forskellige odontologiske uddannelser, der udbydes på Aarhus Universitet,” hedder det i dekan Allan Flyvbjergs indstilling til AU’s bestyrelse.

Videre skriver dekanen:

”På trods af Institut for Odontologi´s og Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere´s nære faglige slægtsskab, har det i tidens løb været vanskeligt at opnå det ønskede tætte samarbejde mellem enhederne. Det er derfor de to nuværende ledelsers vurdering, at de eksisterende organisatoriske rammer er en forhindring for at udvikle samarbejdet yderligere, og der er således opbakning til en sammenlægning i de to enheders ledergrupper.”

Aarhus Universitets bestyrelse tager stilling til forslaget på sit møde torsdag 3. december.