Boost dit CV med ulønnede projekter

Det er langt fra altid nok at vifte med en akademisk grad, når man entrerer jobmarkedet. Relevant erhvervserfaring er også et kæmpe plus i arbejdsgivernes bog. Men studierelevante studiejobs hænger ikke på træerne, og tiden kan være knap som fuldtidsstuderende.

De studerende bag KARRIERESTARTER, fra venstre Benjamin Engrob Hjul Jakobsen, Martin Andersen, Andreas Kofoed og Emil Sydendal Hansen. Foto: Maria Randima

Det dilemma forsøger fire AU-studerende at løse med KARRIERESTARTER. En portal, der matcher studerende med virksomheder. Her kan virksomheder søge studerende til at løse afgrænsede projekter.

De studerende arbejder ulønnet, men kan så skrive studierelevant erfaring på CV’et, og virksomhederne er forpligtet til at give de studerende skriftlig feedback som dokumentation for det udførte arbejde.

Hvad er vigtigst - løn eller erhvervserfaring?

»Vi lavede en undersøgelse blandt studerende, hvor vi spurgte til, hvad der var vigtigst for dem, når de søger studiejobs – løn eller erhvervserfaring. Den viste, at erhvervserfaring er den drivende faktor. Og så tænkte vi: Gad vide, om flere virksomheder ville udbyde flere opgaver, hvis vi fjerner lønbarrieren? Så det både er win-win for de studerende og for virksomhederne,« forklarer en af de fire studerende, Martin Andersen, der til daglig læser cand.merc.it. på AU.

Der er så småt ved at komme gang i matchmakingen, i skrivende stund har der været 30 projekter på platformen, siden KARRIERESTARTER blev lanceret 1. juli.

KARRIERESTARTER er en del af Studentervæksthus Aarhus.

Læs mere: Karrierestarter.dk