BSS finder halvdelen af fakultetsledelsen i ansættelsesrunde

På Aarhus BSS har man i efteråret haft fem stillinger i fakultetsledelsen slået op. Det drejer sig om tre institutlederstillinger og to prodekanstillinger, som nu er besat. Ni ud af ti medlemmer af fakultetsledelsen er fortsat mænd.

Aarhus BSS har fundet personerne til de fem opslåede stillinger. Fra venstre mod højre: Jan Tønnesvang, Peter Munk Christiansen, Anders Frederiksen, Morten Rask og Niels Mejlgaard. Foto: AU Foto

Halvdelen af stillingerne i fakultetsledelsen på Aarhus BSS har i dette efterår været slået op, og nu har man så fundet de fem personer, der skal ansættes. Det drejer sig om to prodekanstillinger og tre institutlederstillinger.

De to stillinger som prodekan for henholdsvis uddannelse og forskning er tilfaldet Morten Rask og Niels Mejlgaard. Morten Rask har været konstitueret prodekan for uddannelse siden februar 2021, og Thomas Pallesen, der er dekan på Aarhus BSS, udtaler, at han glæder sig over, at Morten Rask fortsætter.

Niels Mejlgaard bliver prodekan for forskning og talentudvikling. Han kommer fra en stilling som professor ved Dansk Center for Forskningsanalyse på Institut for Statskundskab.

”Niels kommer med en stærk baggrund fra det faglige felt, og jeg glæder mig til det fremtidige samarbejde i dekanatet og fakultetsledelsen,” siger Thomas Pallesen i en nyhed udsendt af fakultetet.

Derudover er der ansat tre institutledere, som alle er kendte ansigter i fakultetsledelsen.

Det drejer sig om professor Jan Tønnesvang, der forsætter som institutleder på Institut for Psykologi. På Institut for Statskundskab fortsætter professor Peter Munk Christiansen, og på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi fortsætter også professor Anders Frederiksen som institutleder.

Lav diversitet i ledelsen

Lader man blikket glide ned over den samlede fakultetsledelse på Aarhus BSS, er det ikke en bred diversitet, der springer i øjnene. Ud af fakultetsledelsens ti medlemmer er eneste kvinde Anne Bækby Johansen, der er administrationschef.

Dekan Thomas Pallesen er klar over, at der er en udfordring i den manglende diversitet, og på spørgsmålet om, hvorfor der i denne runde ikke blev ansat kvinder, svarer han:

”Vi anerkender, at manglen på diversitet er en opgave, som vi må arbejde med. Vi arbejder allerede nu på at skabe forudsætninger for, at vi får et bredere rekrutteringsgrundlag, end vi har i dag,” siger han og fortsætter:

”Vi skal blive bedre til at opfordre talenter af enhver slags tidligere i deres karriereforløb til at interessere sig for ledelsesstillinger. Det starter ude i miljøerne med opgaver som for eksempel forskningsleder, studieleder, afdelingsleder og sektionsleder, fordi man går ikke direkte ind i en institutlederstilling eller en prodekanstilling. Det kræver noget erfaring og ledelseserfaring. Vi skal blive bedre til at skabe et bredere rekrutteringsgrundlag af personer, der har de kvalifikationer,” siger Thomas Pallesen.

Det eneste medlem af fakultetsledelsen, som ikke fortsætter, er Per Baltzer Overgaard, der forlader stillingen som prodekan for forskning og talentudvikling, som han har haft siden 2011.

”Jeg vil gerne rette en stor tak til Per Baltzer Overgaard for hans meget kompetente og solide indsats som prodekan gennem årene. Det har været en fornøjelse at samarbejde med Per, og han har ydet et markant bidrag til den udvikling, Aarhus BSS har gennemgået på områderne for forskning og talentudvikling i perioden,” udtaler Thomas Pallesen.