Carlsbergfondets Forskningspris går til AU-professor i makroøkologi: 1 million kroner følger med

Centerleder og professor i makroøkologi, Jens-Christian Svenning, har modtaget den ene af de to Carlsbergfondets Forskningspris for sin internationalt anerkendte grundforskning i makroøkologiske processer og genopretning af vild natur. Med prisen følger 1 million kroner.

Foto: Carlsbergfondet
Foto: Carlsbergfondet/Martin Juul

Det var en hæderfuld pris, der onsdag aften tilfaldt forsker og centerleder ved Institut for Biologi på Aarhus Universitet, Jens-Christian Svenning, da han modtog den ene af de to Carlsbergfondets Forskningspris 2023.

Professoren i makroøkologi modtog prisen ved fondens årlige forskningsprisfest på Glyptoteket i København. Med prisen følger 1 million kroner. 750.000 kroner går til forskningsaktiviteter, mens de 250.000 kroner er en personlig hædersgave.

Prisen modtog Jens-Christian Svenning for sin internationalt anerkendte grundforskning i makroøkologiske processer og idéer til genopretning af vild natur, der skal komme både Jordens klima og økosystemer til gavn, som Carlsbergfondet beskriver det. I motiveringen for tildelingen af prisen lyder det blandt andet:

”Jens-Christian Svenning har i væsentlig grad bidraget til vores forståelse af menneskets indflydelse på naturen. Det gælder både de akutte udfordringer, vi bliver mødt med i forhold til klimaforandringerne, og de langvarige fremtidige konsekvenser heraf”, står der.

Den internationale komité bag prisoverrækkelsen er nedsat af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab og Carlsbergfondet. Komitéen fremhæver Jens-Christian Svenning som et ”videnskabeligt midtpunkt”.

”Igennem sin karriere har Jens-Christian Svenning haft fokus på at skabe det videnskabelige grundlag for at kunne forstå og agere i forhold til klimaforandringerne og biodiversitetskrisen. I den akademiske verden er Jens-Christian Svenning et videnskabeligt midtpunkt, der tiltrækker studerende og yngre forskere fra hele verden”, står der i motiveringen.

Den anden af de to priser gik til litteraturprofessor ved Syddansk Universitet, Anne-Marie Mai. Hun modtog den blandt andet for sin ”årelange indsats inden for dansk litteraturhistorisk forskning”.

”Anne-Marie Mai har ændret forståelsen af nyere perioder af dansk litteratur, hvor hun har identificeret en cæsur i midten af 1960'erne og vist en ny strømning, der gjorde sig gældende. Hermed har hun forbundet ledende forfatterskaber på en ny måde og skabt begrebet 'Det formelle gennembrud'. Denne indsigt har bundet en række litterære bidrag i dansk litteraturhistorie sammen”, står der blandt andet i motiveringen.

Også uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) var til stede ved overrækkelsen. I sin tale forholdt hun sig til alt det arbejde, der ligger bag et forskningsresultat.

”Hvis forskning var en roman, er det kun de sidste sider, der finder vej ud i offentligheden. Vi hører ikke om de dage, måneder og år, der blev brugt foran skrivebordet, på feltstudier og i laboratoriet … Derfor er jeg meget glad og stolt over at være med i aften. På en aften, hvor vi hylder forskningen”, sagde Christina Egelund.

Korrekturlæst af Charlotte Boel