DEBAT: Små fag risikerer at lukke – vi må finde en ny måde at finansiere vores uddannelser på

Den nuværende måde at finansiere uddannelser på gennem såkaldte STÅ-tilskud og i nogle tilfælde tilskud til små fag er problematisk. For til trods for disse tilskud er flere små, men væsentlige fag enten truet af lukning eller tvunget til at sætte optaget på pause, skriver historiestuderende Christian Stærmose Chandler, der er medlem af DM Studerendes sektorbestyrelse.

Christian Stærmose Chandler er historiestuderende og medlem af sektorbestyrelsen for DM Studerende. Foto: Mette Ovgaard/DM

Dette er et debatindlæg. Synspunkterne, som udtrykkes i indlægget, er skribentens egne. Vil du deltage i debatten, så send dit indlæg til omnibus@au.dk

Den måde, vi finansierer vores universitetsuddannelser på, er problematisk, da den i høj grad baserer sig på økonomiske tilskud per studenterårsværk (de såkaldte STÅ-tilskud) og i visse tilfælde småfagstilskud.

Men i mange tilfælde er disse nødvendige tilskud til småfagene ikke nok til at holde de mindre, men værdifulde fag åbne i længden. Disse 'småfag' er fag, der ofte enten har en væsentlig kulturel betydning, eller fag, som har en essentiel sproglig, kommunikativ rolle og funktion i vores samfund, såsom faget Brasilianske studier.

Behandler uddannelser som forretninger

Konsekvensen er, at små fag enten må lukke eller sætte optaget af studerende på pause, som det er sket på Brasilianske studier, der ikke optager studerende i 2024. Det skader vores uddannelsesdiversitet, konkurrencedygtighed, undervisere og studerende – og vi risikerer i sidste ende at miste hele fagområder.

At uddannelser på den måde behandles som forretninger, er særligt problematisk på små fag, hvor der kun er en given mængde med akademisk interesse i at studere, og som udbydes flere steder, da det kan føre til en uhensigtsmæssig konkurrence mellem udbyderne af faget – især hvis den ene udbyder har en periode med ringere optag af studerende end den anden.

Uholdbar model

Vi må simpelthen kunne finde en bedre økonomisk model, som ikke konstant truer de mindre uddannelsers overlevelse. Selvom udvalgte 'småfag' modtager småfagstilskud, er dette en uholdbar model – og det bliver ikke bedre med de nye dimensioneringer på uddannelsesområdet som følge af kandidatreformen. Enkeltstående økonomiske saltvandsindsprøjtninger er ikke en løsning, det er blot en midlertidig lindring. Der er behov for en dybdegående, langsigtet, strukturel løsning, som kan sikre små fag gode uddannelsesvilkår gennem gode såvel som dårlige år.

Hvis ikke vi lykkes med det, svigter vi uddannelsesdiversiteten, vores uddannelsesmæssige konkurrencedygtighed, vores universitetsundervisere, vores studerende. Det er et sats, som ikke alene kan være på bekostning af små fagområders eksistens, men også på bekostning af noget af essentiel betydning for vores kultur og samfund.

Korrekturlæst af Charlotte Boel