Ny AU-direktør: Dedikeret, lyttende - og kvinde for at slå i bordet

Jane Kraglund, der kommer fra en stilling som administrerende direktør på Odense Universitetshospital, tiltræder som ny universitetsdirektør på Aarhus Universitet 1. januar 2015.

Kommende universitetsdirektør Jane Kraglund bor privat i Bredballe ved Vejle. Hun er gift med Leo Andersen, der er lærer på Teknisk Skole i Vejle. Parret har en datter på 19 år og to sønner på 25 og 27 år. Alle tre børn bor i Aarhus. En arbejder i byen, mens de to andre er henholdsvis ph.d.-studerende og jurastuderende på AU. Foto: Lars Kruse.

Hun er 54 år, og har de seneste godt 25 år været leder i forskellige sammenhænge inden for det danske sundhedsvæsen. Senest har hun gennem fem år været administrerende sygehusdirektør for Odense Universitetshospital, der er en organisation med ca. 9500 medarbejdere og et årligt bruttodriftsbudget på 6,2 milliarder kroner.

Omnibus har fanget Jane Kraglund til et interview om den kommende rolle som universitetsdirektør.

Mange i administrationen har i en turbulent tid på universitetet set frem til at få sat navn på den nye universitetsdirektør. Hvem gemmer sig bag navnet Jane Kraglund?

”Jeg vil for det første betegne mig selv som dedikeret, for jeg går rigtig meget op i mit arbejde. Jeg har også et drive i at nå de mål, der skal nås. Men jeg er samtidig opmærksom på, at det ikke er mig, men organisationen, der skal nå målene, så jeg vægter højt at være i dialog med medarbejderne. Og det gælder medarbejderne i administrationen, der er mit bagland, men også medarbejderne i den øvrige del af organisationen, for kun på den måde, kan vi få sat de rigtige mål.”

Hvordan vil du selv karakterisere din ledelsesstil?

”Jeg lægger stor vægt på at inddrage medarbejderne i processer for at sikre forankring af beslutninger og målsætninger. Hvis jeg skal se det ud fra en strategisk vinkel, vil jeg sige, at min måde at lede på er værdibaseret. Jeg siger ikke bare, at nu skal det være sådan og sådan. Jeg leder ud fra, hvad der er rigtigt og forkert i forhold til de værdier, der kendetegner organisationen.”

Apropos rigtigt og forkert. Du tiltræder på et tidspunkt, hvor mange i administrationen oplever en manglende respekt for deres bidrag til organisationen. Rektor har udtrykt, at han oplever en eksisterende kløft mellem faggrupperne som et af de væsentligste problemer på AU. Hvad tænker du om det?

”Jeg er enig. Alle har brug for at blive mødt med respekt for deres faglighed.”

Hvad kan du som kommende universitetsdirektør spille ind med i den forbindelse?

”Jeg har en lang erfaring fra flere forskellige arbejdspladser, hvor man har haft lignende problemstillinger, som dem jeg har læst mig til findes på universitetet. Jeg mener, at jeg har nogle resultater med i bagagen, som dokumenterer, at jeg kan være med til at håndtere de udfordringer. Og hvad er det så, der skal til? Jeg mener, det er dialog, inddragelse og kommunikation.”

I et portræt af dig i forbindelse med din 50 års fødselsdag kan jeg læse følgende i Fyens Stiftstidende:” I sin barndom i Vendsyssel lærte Jane Kraglund at lytte og tænke, inden hun talte, at rationere de store rosende ord og beholde armene ind til kroppen i stedet for at fare op.”

Hvad siger du selv til den karakteristik?

”Det er ikke helt forkert. Men jeg vil så også sige, at jeg anser det for vigtigt at udvise anerkendelse, når der er grund til det. Jeg tror på at bygge på det, der virker. Og på at sørge for at gøre det synligt.

Nu står der også, at du som barn lærte at beholde armene ind til kroppen i stedet for at fare op. Men er du trods det i stand til at løfte armen og slå i bordet, hvis det er nødvendigt for at trænge igennem i en diskussion mellem dedikerede mennesker? - det kunne som et tænkt eksempel være en diskussion i en universitetsledelse med en ikke ringe repræsentation af alfahanner.

”Ja, det gør man jo en gang imellem. Det er en del af det arbejde, jeg udfører, og som jeg kommer til at udføre. Men jeg gør også meget ud af at skabe forståelse for hvornår og hvorfor, jeg slår i bordet, så jeg ikke kommer til at fremstå som uforudsigelig. Og i relation til at samarbejde i en ledelse, er det min erfaring, at man kan få mange ting til at lykkedes, hvis man har en dyb faglighed, er velforberedt, og ved, hvad man går efter.”

Universitetsdirektøren udgør sammen med rektor, prorektor og dekanerne universitetsledelsen for AU.

Fem hurtige fra hoften til kommende universitetsdirektør Jane Kraglund

Sidst jeg var oppe i det røde felt, var fordi: Jeg ikke oplevede ordentlighed eller ærlighed. Så kan jeg godt blive frustreret. Eller sur.

I december plejer jeg altid at: December?! Åh, jeg fejrer da jul med min familie. Men jeg er ikke den, der tænker, at nu går vi ind i julemåneden. December er for mig en måned, hvor jeg passer mit liv og mit arbejde som alle andre måneder.

Min yndlings-app er: Jeg er ikke den store app-fan. Men jeg har TripAdvisor, som jeg bruger en del tid på. Og DR og TV2.

Jeg holder mig i form ved at: Gå i fitness. Og spille golf og tennis sådan lidt on and off.

Jeg kan ikke få det bedre, end når jeg: Er lykkedes med nogle af de ting, som jeg har sat mig for, og det gælder både privat og arbejdsmæssigt. Den der følelse af, at man har nået et mål sammen med andre.

Jane Kraglund

- i årstal

Jane Kraglund har ud over dokumenteret erfaring som administrativ leder gennem en del år haft forskning som et fokusområde. Hun sidder i Syddansk Universitets (SDU) repræsentantskab og er aktiv i Odense Universitetshospitals (OUH) forskningsråd og strategiudvalget mellem SDU og OUH. Som sundhedsdirektør i  Region Syddanmark var hun formand for regionens forskningsråd.

Cand.scient.pol. ved Århus Universitet

1988-1991

Fuldmægtig ved Vejle Amt, Sundhedsområdet, Planlægningsafdelingen

1991