Direktøren for ny kursussatsning er fundet

Aarhus Universitet og Aarhus Universitets Forskningsfond samarbejder om ny virksomhed, der skal levere forskningsbaseret efteruddannelse til det danske arbejdsmarked. Det bliver Peter Juhl, der som direktør skal stå i spidsen for den nye kursusvirksomhed.

41-årige Peter Juhl tiltræder 1. maj som direktør for den nye kursussatsning, som Aarhus Universitet står bag i samarbejde med Aarhus Universitets Forskningsfond. Foto: Jens Hartmann Schmidt, AU Foto

Aarhus Universitet samarbejder med Aarhus Universitets Forskningsfond om en ny kursusvirksomhed, der skal tilbyde forskningsbaseret efteruddannelse til virksomheder; uddannelsesforløb og kurser, som er udviklet med afsæt i virksomhedernes behov.

Kursusvirksomheden – som er så ny, at den endnu ikke har fået et navn – kommer blandt andet til at udbyde kurser inden for digitalisering, teknologi, bæredygtighed, grøn omstilling og ledelse. Det vil ske som et supplement til de efteruddannelsestilbud, som Aarhus Universitet allerede udbyder i form af eksempelvis diplomuddannelser og MBA-uddannelser.

Det bliver Peter Juhl, der som direktør skal stå i spidsen for den nye kursussatsning. Han tiltræder 1. maj og har tidligere været selvstændig rådgiver og pensionschef i Velliv. Han er desuden bestyrelsesformand for Agro Business Park og Energi Viborg A/S samt medlem af bestyrelsen i Erhvervshus Midtjylland.

Prorektor Berit Eika var med i ansættelsesudvalget og siger om Peter Juhl:

”Aarhus Universitet har flere tusinde forskere, der brænder for deres fagfelt. Deres viden er med til at inspirere og berige vores samfund, og der er stor efterspørgsel på den derude. Det bliver en stadig mere vigtig opgave for universitetet at bidrage til kompetenceudvikling og efteruddannelse, og her bliver Peter en central medspiller. Vi ledte efter en person, som er tillidsvækkende, dynamisk og nysgerrig, og de kvaliteter besidder han til fulde, så jeg ser meget frem til samarbejdet.”

I en nyhed fra AU om den nye kursussatsning udtaler rektor Brian Bech Nielsen:

”Med kursussatsningen er det ambitionen at bane vej for mere forskningsbaseret, fleksibel og dynamisk kompetenceudvikling i et samfund, hvor udviklingen går stærkt. Med en selvstændig kursusvirksomhed får institutterne og den enkelte forsker optimale rammer for at udbyde kurser af højeste faglige kvalitet uden at skulle bruge en masse ressourcer på administration.”

Korrekturlæst af Charlotte Boel