Omnibus prik

Du kender Folkemødet – men kender du Sandbjergmødet?

Lørdag 17. august klokken 10.00-17.00 afholdes Sandbjergmødet; en forskningsfestival, hvor du kan møde en række AU-forskere på Sandbjerg Gods ved Alssund. Her kan du i løbet af dagen opleve foredrag med afsæt i den nyere forskning fra universitetets fag – og se en krokodille blive dissekeret.

Sandbjerg Gods inviterer igen i år til forskningsfestivalen Sandbjergmødet i smukke omgivelser nord for Sønderborg. Foto: Søren Kjeldgaard

Sandbjerg Gods tæt ved Sønderborg byder 17. august til forskningsfestival - i år med fokus på bæredygtighed. Ved festivalen afholdes en række foredrag og arrangementer med bred deltagelse af forskere fra Aarhus Universitet.

Sandbjerg Gods er ejet af Aarhus Universitets Forskningsfond og benyttes til daglig som møde- og konferencecenter af Aarhus Universitet, men godset kan også bookes af private.

Det er anden gang forskningsfestivalen afholdes, sidst var i 2022. I år kan du for eksempel opleve historisk vandring på godset ved historiker fra Aarhus Universitet Carsten Porskrog Rasmussen, foredragene ’Kan kultiveret kød være en del af løsningen?’ ved professor, ph.d. Jette Feveile Young, Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, og ’Den grønne revolution’ ved professor, ph.d. Jens Ejbye Schmidt, Institut for Grøn Teknologi, Syddansk Universitet. Desuden vil professor Tobias Wang fra Institut for Biologi - Afdeling for Zoofysiologi ved Aarhus Universitet stå for dissekeringen af en krokodille.

Foruden AU kan du også møde lokale kræfter på festivalen. I tråd med årets tema kan du møde ProjectZero Sønderborg, som er en organisation, der kæmper for et CO2-neutralt Sønderborg.

Sønderborg Distillery byder på ginsmagning, og Den Sønderjyske Hustrio leverer livemusik. Sønderborg Folkeuniversitet er medarrangør af foredragene.

Det koster 95 kroner at deltage, børn under 14 år er gratis. Sandbjerg Gods arrangerer busser mellem Aarhus og Sandbjerg Gods. Du kan se hele Sandbjergmødets program og tilmelde dig her.

Korrekturlæst af Charlotte Boel