Eftertragtede studiepladser sløjfes til fordel for karrierecenter

Økonomistuderende Sidsel Åris Petersen er frustreret over, at eftertragtede studiepladser i S-bygningen på Fuglesangs Allé nedlægges for at give plads til karrierecenter. Der arbejdes nu på at etablere nye studiepladser, fortæller teknisk chef Eigil Jensen.

Sidsel Åris Petersen er utilfreds med, at 40-50 studiepladser nedlægges til fordel for karrierecentret. Der er massiv mangel på studiepladser, mener hun. Især i december, hvor studerende forbereder sig til eksamen. Foto: Jesper Rais

December måned er eksamenstid, og det kan mærkes på efterspørgslen på studiepladser. Mange studerende er stået tidligt op for at gafle sig en studieplads fra morgenstunden, viser det sig, da Omnibus går en runde sammen med økonomistuderende Sidsel Åris Petersen klokken lidt over otte.

”Det er en god idé at komme tidligt, hvis man vil være sikker på at få en ordentlig studieplads for tiden. Det er ret slemt her i eksamensperioden, især når gulvet i S-bygningen inddrages til skriftlige eksamener, som det ser ud til at være tilfældet i dag,” fortæller Sidsel Åris Petersen. Hun kigger ned på rækker af langborde og et tykt, sort forhæng, der skal skærme multirummet af fra kantine og trappeopgang.

Derfor er hun også irriteret over en besked, som de studerende har fået på Blackboard i sidste uge, om at de omkring 40-50 studiepladser på 4. sal i S-bygningen er blevet nedlagt til fordel for karrierecentret.

”Det er problematisk, at man nedlægger studiepladser til fordel for administration. Min årgang brugte det sted meget. Det var rigtig godt til gruppeforberedelse, det var nogle af de allerbedste studiepladser overhovedet.”

Der var tale om midlertidige pladser

Jette Hammer, der er direktør for eksterne relationer, herunder karrierecentret på Aarhus BSS, har stor forståelse for, at de studerende er trætte af, at der bliver nedlagt studiepladser i forbindelse med flytningen af karrierecentret.

”Men fjerdesalen i S-bygningen er i udgangspunktet indrettet til studieadministration, så der har hele tiden været tale om midlertidige studiepladser,” understreger hun.

I 2017 er der på Aarhus BSS planlagt en større rokade blandt andet i forhold til institutternes placering, og det er i den forbindelse, at karrierecentret nu flytter.

”Der har længe været pres på karrierecentrets lokaler, vi manglede plads til medarbejderne. Samtidig kommer vi nu til at ligge i direkte forbindelse med studievejledningen og eksamenskontoret. Og det giver nogle synergieffekter at have vejledningstilbuddene samlet, hvilket også kommer til at gavne de studerende,” siger hun.

Forsøger at skaffe nye studiepladser

Eigil Jensen, der er teknisk chef på Aarhus BSS, bekræfter, at der er tale om midlertidige studiepladser, som nu nedlægges.

”Området på fjerdesalen er i udgangspunktet tiltænkt studieadministration, men vi har oprettet midlertidige studiepladser der, når vi ikke har skullet bruge al pladsen til administration, netop fordi vi er opmærksomme på, at studiepladser er en mangelvare.”

Derfor arbejder han og den øvrige administrative ledelse på fakultetet også på at skaffe nye studiepladser som erstatning for dem, der nu nedlægges.

”En af de muligheder, vi har på tegnebrættet, er at oprette nye, midlertidige studiepladser i karrierecentrets gamle lokaler ved hovedindgangen. Der er tale om næsten det samme antal, som nu bliver nedlagt. Og der er også andre muligheder i spil,” fortæller han.

Men den store lokalerokade i 2017 gør desværre, at han ikke kan love, at de nye studiepladser bliver permanente.

I bedste fald status quo

Planerne om at oprette nye midlertidige studiepladser får dog umiddelbart ikke Sidsel Åris Petersen til at uddele skulderklap til administrationsledelsen.

”De lover jo ikke noget, og selv hvis der oprettes nogle midlertidige pladser, ændrer det jo ikke på det faktum, at der er massiv mangel på studiepladser.”

Hun synes også, det er problematisk, at de kan henvise til, at der har været tale om midlertidige pladser og at fjerdesalen oprindeligt var tiltænkt studieadministration.

”Det er så let for dem at sige, og omvendt er det meget svært for os studerende at komme efter dem, når de kan argumentere på den måde. Det virker ikke som noget, de prioriterer højt. Men det burde de.”

Sissel Åris Petersen anfægter også planlægningen af flytningen.

”Hvis det virkelig er et fokusområde for ledelsen at sikre studiepladser, så havde man også haft fokus på at få genetableret de nedlagte studiepladser umiddelbart i forbindelse med flytningen. Og man havde måske også undgået at flytte midt i eksamensperioden.”