Fornem videnskabspris går til kræftforsker og fysiker

Foto: Jesper Rais

Aarhus Universitet uddelte 28. maj Rigmor og Carl Holst Knudsens videnskabspris på 100.000 kroner til to forskere, som har gjort sig bemærket på allerhøjeste niveau.

Den fornemme hæder gik i år til kræftforsker Jens Overgaard og fysiker Jens Kehlet Nørskov.
Professor Jens Overgaard har sat dansk kræftforskning på verdenskortet med bidrag gennem mange år inden for specielt eksperimentel og klinisk kræftforskning.

Han er i dag leder af Afdeling for Eksperimentel Klinisk Onkologi, som er en af de meget forskningsaktive afdelinger på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.

Professor Jens Kehlet Nørskov er uddannet fra Institut for Fysik på Aarhus Universitet og er i dag professor i chemical engineering ved Stanford University.

Han har blandt andet høstet international anerkendelse for sit betydningsfulde bidrag til teoretiske, fysiske beskrivelser af katalysatorer, nanostrukturer og overflader.

Talenter hædret

Ved samme lejlighed blev Aarhus Universitets Forskningsfonds talentpris på 50.000 kroner overrakt til fem unge forskere, som har udmærket sig ved deres forskningsresultater og -formidling.

De fem talenter er:

Mette Løvschal (arkæologi) for sit studie af grænsemarkeringer i Nordeuropa, Mia Skytte O’Toole (klinisk psykologi) for sin forskning i social fobi og nye behandlingsmetoder, Louise Halleskov Storgaard (jura) for sit studie af de to europæiske menneskerettighedsdomstoles samarbejde, Søren Ulstrup (nanoteknologi) for sin forskning i solceller og Søren Dinesen Østergaard (klinisk psykiatri) for forskning, der kan forbedre mulighederne for at vurdere sværhedsgraden af psykotisk depression.