Forskere går til filmen

Forskerne bag de små genistreger Tænkepauser fra Aarhus Universitetsforlag vil inden længe kunne opleves på skærmen. Kendte filminstruktører skal instruere, og filmene på hver 12 minutter vil blive vist på DR.

Forskerne fortsætter med at fortælle i serien Tænkepauser. Hjernen’, ’Hjertet’ og ’Vilje’ er titlerne i de tre første måneder af det nye år. Foto: Aarhus Universitetsforlag

De fem mest solgte i serien Tænkepauser

1. Frihed

2. Positiv psykologi

3. Netværk

4. Tillid

5. Kærlighed

Filminstruktøren Mikkel Munch-Fals har som den første instruereret en 12-minutters film med professor Gert Tinggaard Svendsen fra Institut for Statskundskab, som står bag titlen »Tillid« i den populære serie Tænkepauser.

»Jeg er vildt begejstret for det, jeg har fået lov at se indtil nu, og det er også tilfældet for Gert Tinggaard Svendsen,« fortæller forlagsdirektør Carsten Fenger-Grøndahl fra Aarhus Universitetsforlag.

Næste levende billede

Seniorforsker Hans Joachim Offenberg fra Institut for Bioscience bliver næste forsker, som skal formidle sin viden om myrer på film. Instruktør bliver Poul Nesgaard.

Carsten Fenger-Grøndahl fortæller, at de endelige datoer for, hvornår filmene vises, endnu ikke er fastlagt, men hans bud er, at de vil kunne ses på DR i første halvdel af det nye år.

250.000 solgte eksemplarer

Serien, hvor en forsker let som en plet formidler tung viden baseret på sine videnskabelige studier, er den største salgssucces nogensinde fra Aarhus Universitetsforlag.

»Vi rundede 250.000 solgte eksemplarer i sidste uge,« lyder det mere end tilfreds fra Carsten Fenger- Grøndahl, som også kan fortælle, at to af titlerne, nemlig ’Tillid’ og ’Positiv psykologi’, er oversat til engelsk, mens titlen ’Tid’ ligeledes er på vej til det engelsklæsende publikum.