Forskningsskibet Aurora har bidraget til gennembrud i sagen om den dræbte journalist Kim Wall

AU's forskningsskib Aurora har blandt andet med beregninger af historiske data om strøm- og vindforhold bidraget til det gennembrud, som Københavns Politi har fået i sagen, hvor ubådskaptajn Peter Madsen er sigtet for drab på den svenske journalist Kim Wall, der i august mistede livet ombord på ubåden UC3 Nautilus.

Besætningen på forskningsskibet Aurora, som blev hyret af Københavns Politi, tæller foruden skipper Torben Vang også styrmand Ole Pedersen, finmekaniker Jesper Voetmann, biolog Frank Landkildehus fra Institut for Bioscience i Silkeborg og hovmester Bent Jensen. Foto: Lars Kruse.

Skipper på det avancerede forskningsskib Aurora, Torben Vang, og hans besætning er netop nu på vej til Skagen, da de skal lægge sidste hånd på en opgave om kortlægning af nogle habitatforhold i Skagerak.

Hvilket blot er et eksempel på de mange forskellige forsknings- og overvågningsopgaver, som Aurora bliver hyret til. Men trods de forskelligartede opgaver er det første gang, at Aurora har taget del i en drabsefterforskning, sådan som det har været tilfældet tors- og fredag i denne uge. En drabsefterforskning, der på grund af sine spektakulære omstændigheder bliver fulgt intenst også af internationale medier.

Koblet på efterforskningen

Aurora blev koblet på efterforskningen, da Torben Vang fik en opringning fra Københavns Politi, som gerne ville kunne trække på den knowhow, som skipper og besætningen repræsenterer. Og desuden drage fordel af det meget avancerede forskningudstyr, som findes ombord på Aurora.

"Jeg blev spurgt om, hvorvidt vi kunne assistere politiet med at lokalisere de manglende ligdele, og da jeg tilkendegav, at vi muligvis ville kunne bidrage med den viden, som besætningen tilsammen repræsenterer og de teknologiske muligheder, vi har med vores udstyr, blev vi rekvireret af København Politi," fortæller Torben Vang.

Auroras skipper Torben Vang. Foto: Lars Kruse.

Drabschef Jens Møller Jensen ved Københavns Politi fortalte på et pressemøde i formiddag, lørdag, blandt andet følgende om Auroras indsats:

”Vi har i går med assistance fra Søværnets Minørtjeneste og Aarhus Universitets miljøskib Aurora gennemført en række dyk; det har vi gjort både torsdag og fredag i Køge Bugt. I går medførte det, at vi om formiddagen indledningsvis fandt en pose med Kim Walls tøj - trøje, nederdel, strømper og sko. I samme pose lå der en kniv, og der lå nogle blylodder til at holde posen nede. Omkring middagstid fandt vi først ét ben og så yderligere et ben. Og kort tid derefter fandt vi et hoved, som også lå i en pose, som var tynget ned af flere metalstykker.”

Drabschefen fortalte ligeledes på pressemødet, at politiets hypotese hele tiden har været, at de manglende dele af Kim Walls lig skulle findes i den del af Køge Bugt, hvor det i går lykkedes at lokalisere benene og hovedet. Og om baggrunden for politiets hypotese forklarede Jens Møller Jensen, at efterforskningen tidligere har afdækket, at ubåden Nautilus om natten fredag 11. august var neddykket fra omkring kl. 04.40 til omkring kl. 08.25. Hvorefter ubåden kom op til overfladen og henholdsvis drev og sejlede i yderligere 40 minutter frem til kl. 9.05.

Bjærget ombord på Aurora

”Og det er den strækning, som Nautilus tilbagelægger fra 08.25 til 09.05, der har haft vores store interesse, fordi hypotesen har gået på, at Kim er blevet parteret i de knap fire timer ubåden har været neddykket,” sagde Jens Møller Jensen på pressemødet.

De dele fra Kim Walls lig, der i går blev bjærget i land ombord på Aurora, blev lokaliseret på et sted, der ligger cirka en kilometer syd for det sted, hvor svenske lighunde, som også har været inddraget i efterforskningen, har gjort de fleste markeringer.

"Det er så også derfor, det har taget et stykke tid (at finde ligdelene, red). Vi har nu nogle erfaringer i samarbejdet med både dykkere og de svenske lighunde, som vi ikke havde indledningsvis. Der var ingen, der havde en tro på, at duftsporene fra ligdelene kunne drive så langt, og vi har indledningsvis søgt noget tættere på end de 1000 meter.”

Friske øjne og videnskabelig tilgang

Og det er i denne forbindelse, at AU's forskningsskib har leveret en vigtig brik i det store puslespil, der skal lægges i den komplicerede efterforskning.

"Vi kommer med friske øjne og med en videnskabelig tilgang, som blandt andet betyder, at vi ser usikkerheder som sandsynligheder, og det er på den måde, vi bidrager til efterforskningen," siger Torben Vang.

Om Auroras indsats tors- og fredag formulerede drabschef Jens Møller Jensen det på denne måde under pressemødet:

"Det, som primært Aarhus Universitet og deres havmiljøskib har kunnet hjælpe med, er netop, at de på baggrund af nogle historiske strømdata har lavet en beregning ud fra, hvor hundene har markeret og ud fra de kendte strømforhold i Køge Bugt den 11. august. Og de (Aurora, red) var faktisk kommet ned i nærheden af det sted, hvor ligdelene blev fundet i går, og siger: "Det er en mulighed, at vi kan søge helt herned til.”

Drabschefen fastslog på pressemødet, at politiet vil fortsætte eftersøgningen af de ligdele, hvilket vil armene, som det endnu ikke er lykkedes at lokalisere.

”Og det er selvfølgelig ud fra en efterforskningsmæssig vinkel, men absolut i lige så høj grad ud fra en etisk vinkel, såledels at de pårørende kan få et helt menneske, når Kim Wall engang skal begraves.”

Aurora kommer dog ikke til at deltage i den del af eftersøgningen, oplyser Torben Vang.