Fra tre til to prodekaner på Arts

Fra på mandag vil der være én prodekan mindre i dekanat på Arts. Stillingen som prodekan for videnudveksling, internationalisering og strategi nedlægges, mens stillingen som prodekan for uddannelse skal genbesættes. Kun prodekan for forskning og talentudvikling, Anne Marie Pahuus, fortsætter.

Dekan på Arts, Johnny Laursen. Foto: Lars Kruse

Dekan på Arts, Johnny Laursen, har besluttet at slanke dekanatet på Arts, så der fremover kun vil være to prodekaner. En prodekan for uddannelse og en prodekan for forskning, som også vil fungere som ph.d.-skoleleder.

Omnibus har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Johnny Laursen om ændringen i dekanatet. I en nyhed på arts.au.dk skriver han:

”Det nuværende dekanat afspejler Aarhus Universitets tidligere organisering med fire tværgående bånd på AU-niveauet. Jeg har ønsket at sammensætte dekanatet således, at det matcher den nye organisering af AU med to tværgående udvalg.”

To prodekaner træder tilbage

Beslutningen betyder, at Jan Ifversen, der indtil nu har været som prodekan for videnudveksling, internationalisering og strategi, træder tilbage og stillingen som prodekan nedlægges. Også Marianne Ping Huang, der indtil nu har været prodekan for uddannelse, træder tilbage, men stillingen som prodekan genbesættes. Begge fortsætter i andre stillinger på Arts.

Har været glad for at være prodekan

Marianne Ping Huang har ingen kommentarer til baggrunden for, at hun ikke skal fortsætte i sin hidtidige stilling i dekanatet:

”Jeg kan sige, at jeg har været uhyre glad for at være prodekan for uddannelse. Uddannelse er noget af det vigtigste, man kan beskæftige sig med; det giver impact både inden for og uden for universitetet. Så det har været en enorm fornøjelse at være prodekan, og jeg kommer til at savne mit samarbejde med nævn og udvalg og med de studerende i Artsrådet.”

Nye opgaver - og god respons fra kolleger

Fremover vil Marianne Ping Huang blandt andet skulle beskæftige sig med udviklingen af digital humaniora og samarbejder med Kulturby 2017.

”Jeg er oprigtig optaget af mine nye opgaver. Jeg er god til at skabe netværk, til at arbejde på tværs i en organisation og på tværs af institutioner og sektorer både lokalt, nationalt og internationalt, og det kan jeg bruge her. Jeg glæder mig især til at skulle arbejde konkret sammen med grupper af kolleger og har allerede fået god respons fra kolleger, som har budt mig velkommen og giver udtryk for, at de glæder sig til, at vi skal samarbejde fremover. Det er jeg meget glad for.”

Forskel på antallet af prodekaner

Der er stor forskel på antallet af prodekaner fra fakultet til fakultet:

• Arts: To prodekaner - prodekan for uddannelse og prodekan for forskning (samt ph.d.-skoleleder)
  • Aarhus BSS: To prodekaner - prodekan for forskning og talentudvikling og prodekan for uddannelse
  • Health: Tre prodekaner - prodekan for forskning, prodekan for talentudvikling og prodekan for uddannelse
  • Science and Technology: Fire prodekaner - prodekan for uddannelse, prodekan for forskning, prodekan for videnudveksling og prodekan for talentudvikling

Læs nyheden fra arts.au.dk: Dekanatet på Arts ændres og to prodekaner ophører