(H)ånden på hjertet: Studenterpræster inviterer til hjertekonference

Studenterpræsterne afholder fredag og lørdag en hjertekonference. Her skal deltagerne blandt andet høre om hjertet fra lægens, psykologens, filosoffens og teologens perspektiv. Det skal give et helhedsbillede af det centrale organ, forklarer studenterpræst Jens Munk.

Studenterpræsterne afholder hjertekonference den 8. og 9. oktober. Foto: Colourbox

Normalt har studenterpræsterne en-til-en-samtaler med de studerende, men fredag og lørdag har de inviteret til konference. Emnet for konferencen er en af de ting, som ofte går igen, når studenterpræsterne taler med studerende, nemlig hjertet. Derfor har konferencen da også fået det passende navn Hjertekonference.

”Via min rolle som præst har jeg tit været i forbindelse med hjertet som det sted, hvor du møder det væsentlige. Det er her, næstekærligheden, omsorgen og nærheden bor. Hjertet omtales altid som rummet for de følelser, og hjertet fylder derfor meget i mit fag. Derfor kunne det være interessant at høre, hvad andre fag siger om hjertet. Hjertet spiller jo en kæmperolle i flere fag,” siger Jens Munk, der er studenterpræst.

På Hjertekonferencen vil man som deltager derfor møde et bredt udsnit af fagområder, der alle på den ene eller anden måde behandler hjertet som emne.

”Vi går tværfagligt til værks og ser for eksempel på, hvordan en læge kigger på hjertet, og hvad en psykolog ser, når vedkommende kigger på hjertet. Vi ser også på, hvilken rolle hjertet spiller i en mere spirituel og trosmæssig dimension og på hjertets rolle op gennem historien,” siger Jens Munk.

På konferencen kan man blandt andre møde prodekan og filosof Anne Marie Pahuus, Tobias Wang, professor i zoofysiologi, teolog Lise Trap og mange flere. Hver især taler de om hjertet fra deres fagligheds synspunkt.

Man skal have det hele med

Jens Munk fortæller, at de hos studenterpræsterne ofte møder studerende, der oplever stress som et problem i deres hverdag. Og netop stress er en tilstand, som præger hjertet på flere forskellige måder, forklarer Jens Munk.

”Så snart dit hjerte begynder at slå på en mere urolig eller nervøs måde, påvirker det hjernen og resten af kroppen. En af konferencens pointer er, at man ikke kan adskille hjertet og hjernen. Tænker man noget, kan det påvirke hjertet, og omvendt kan hjertets tilstand påvirke dine tanker,” siger Jens Munk.

Gennem flere fagligheders forklaringer skal deltagerne på konferencen få en mere helstøbt oplevelse af, hvad hjertet og mennesket er.

”Det er givende at høre de dygtigste læger, psykologer og folk inden for åndsvidenskaben tale om det samme, men fra hver deres perspektiv. Jeg håber, at det giver deltagerne et helhedsindtryk af mennesket. Man skal have det hele med for at forstå, hvad et menneske er,” siger Jens Munk.

Konferencen er lavet i samarbejde med Studenterhus Aarhus, Folkeuniversitetet og Via University College. Det koster 300 kroner for studerende inklusive mad og 900 kroner for ikke-studerende.

Korrekturlæst af Charlotte Boel