Halvdelen af personalet skiftet ud

Kristina Kristensens økologiske mission har medført radikale ændringer i produktionen og derfor sat nye faglige krav til de ansatte i Studenterhusfonden.

Der er biksemad på menuen i Stakladen, og køkkenleder Anders Langvad Petersen skærer de økologiske rødbeder ud i indbydende rustikke stykker. Han har tidligere arbejdet under Kristina Kristensen i Vestas og er en af flere medarbejdere, som er rykket med deres chef til AU for at være med til endnu et økologisk eventyr. Foto: Maria Randima.

Det betyder, at medarbejderstaben i dag har en helt anden sammensætning, end før Kristina Kristensen satte sig i direktørstolen.

For det første er antallet af medarbejdere blevet skåret ned fra lidt under 70 til 52 ansatte. Derudover er omkring 25 medarbejdere blevet skiftet ud undervejs.

»Jeg havde ikke forudset, at det ville blive så stor en del. Det kom meget bag på mig, at der var så langt fra de mål, Studenterhusfonden har i dag, og så medarbejderstabens forventninger og mål,« siger hun.

Direktøren vil ikke sætte tal på, præcis hvor mange ansatte hun har været nødt til at afskedige, men en del af udskiftningen er grundet naturlig afgang, fortæller hun. Derudover har 10-12 tidligere ansatte selv valgt at stoppe.

»Det er forfærdeligt at skulle afskedige folk. Så derfor er det også dejligt, at nogle selv har valgt ikke at være en del af omlægningen. Det har givet mig mulighed for at ansætte andre folk med de nødvendige kompetencer,« siger hun.

I ledelseslaget er ni ud af de tidligere ti ledere blevet skiftet ud. Kun tjenerlederen har beholdt sin taburet.

»Det er ikke særlig god reklame, og det var ikke mit udgangspunkt. Men jeg var hurtigt klar over, at når jeg skal løfte sådan en stor opgave, bliver jeg nødt til at have nogle ledere, der synes, det her er næsten lige så fedt, som jeg selv synes,« siger Kristina Kristensen.

Bestyrelsesformand i Studenterhusfonden Erik Meineche Schmidt har ingen kommentarer til udskiftningen i medarbejderstaben. Det er et ledelsesmæssigt ansvar, som bygger på en faglig vurdering, siger han.

»Vi blander os ikke detaljeret i personalepolitikken og i, hvem der skal ansættes hvor i køkkenet og til hvad. Vores interesse er, at der drives en så sund og god forretning som muligt. Så længe direktøren gør det, er vi godt tilfredse.«