Hvem er den nye årgang af studerende anno 2025 – udover at være en 21-22-årig stx’er med 2,1 sabbatår i bagagen
29.223 studerende er i år blevet tilbudt en studieplads på ét af landets universiteter, heraf 7.436 af dem hos AU. Men hvad kendetegner den nye årgang af studerende? På Omnibus har vi forsøgt at tegne et overordnet billede af årgang 2025.

Du ser dem i disse dage gå i slanger efter deres tutorer og hører deres hujen rundt om på campus. Men hvem er de nye studerende anno 2025? Hvad er deres baggrund – og hvad kendetegner dem som årgang?
Til at svare på det, har vi kigget på statistikker og talt med Jonas Kretzschmar Fink, der er faglig koordinator hos AU Uddannelse og står for rekrutteringen af nye studerende og kender den nye årgang indgående. Hos AU Uddannelse laver de hvert år en analyse af målgruppen.
“Hvis der er noget, som kendetegner målgruppen i dag, så er det, at de er enormt uddannelseskompetente og motiverede,” lyder vurderingen fra Jonas Kretzschmar Fink, som tilføjer at de unge blandt andet sætter sig godt ind i uddannelserne for at kunne vælge rigtigt i første forsøg.
Stx stadigvæk størst
Det første, som mange af de nye studerende vil have til fælles, er deres valg af gymnasial uddannelse.
“Langt de fleste er stx’ere, men der er flere, som har taget en hhx-uddannelse end tidligere,” beretter Jonas Kretzschmar Fink. Det bakkes op af tal fra Uddannelse- og Forskningsministeriet, hvor det fremgår, at næsten 2 ud af 3 studerende, som er optaget på AU, har en stx-baggrund bag sig. Herefter følger hhx med 15 procent.

Inflation i sabbatår
Det er ikke kun deres valg af gymnasial uddannelse, som flere af de nye studerende har til fælles.
“Flere unge, holder flere års sabbat. Der er gået en form for inflation i sabbatårene,” fortæller Jonas Kretzschmar Fink og uddyber at flere unge i dag ønsker en pause til at tænke sig om, inden de skal starte på en videregående uddannelse.
“Når de så starter på en uddannelse, er det starten på resten af deres liv. Mange flytter hjemmefra i forbindelse med uddannelsesstarten,” påpeger Jonas Kretzschmar Fink.
Ifølge en analyse fra juli måned af Tænketanken DEA er antallet af sabbatår for studerende, der starter på en universitetsbachelor, steget fra 1,4 sabbatår i gennemsnit i 2013 til 2,1 sabbatår i 2023.
Ældre end tidligere
Når antallet af sabbatår stiger, betyder det også, at de nye studerende er ældre end deres forgængere, når de starter på en videregående uddannelse. For ti år siden var den mest almindelige startalder 20-21 år på AU, hvor hele hver fjerde studerende var 20 år ved studiestarten. Det viser tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I dag er den mest almindelige startalder på AU rykket ét år frem til 21-22 år og kun hvert tiende nye studerende er 20 år.

“Hvis man skal sige noget negativt om det, er det, at uddannelse – set fra de unges synspunkt – opfattes som starten på hamsterhjulet. De frygter at sidde fast og mangle muligheder, når de låser sig til én uddannelse. Derfor skal de også vælge rigtigt,” fremhæver Jonas Kretzschmar Fink om de nye unges tendens til at vente længere med at træffe valget af studie og dermed retning i livet.
Vil gerne være 100 procent sikker
Spørgsmålet om at vælge rigtigt fylder nemlig meget hos den nye årgang, ifølge Jonas Kretzschmar Fink.
“De er enormt grundige i deres research og overvejelser omkring at søge ind på en uddannelse,” beretter han og uddyber, at den nye gruppe af unge gerne vil være 100 procent sikre i deres uddannelsesvalg.
Og hvad har de så valgt? Jo, på AU kan næsten hvert fjerde nye studerende se frem til at læse enten Medicin, Erhvervsøkonomi eller Jura, efter deres grundige overvejelser er overstået, og de har valgt én uddannelse frem for de mere end 90 andre uddannelser, som AU alene tilbyder.

Stiller store krav i lyset af AI
Den nye årgang er ikke kun grundig, men stiller også store krav til, hvordan der bliver kommunikeret til dem, og de er kritiske i deres tilgang til viden.
“De vægter troværdighed, ærlighed og autenticitet enormt højt,” fortæller Jonas Kretzschmar Fink og forklarer, at AU så vidt muligt bruger studerende i sin kommunikation til målgruppen. Det er med det formål at skabe nogle gode rollemodeller, som de kan spejle sig i. Det er f.eks. på Instagram eller nogle af AU’s andre kanaler.
“AI har også skubbet til en udvikling over tid, at de søger mennesket som afsender, mere end det bliver den middelmådighed, som AI også skaber,” afslutter Jonas Kretzschmar Fink.