Hvor er fællesskabet på dit studium?

En gruppe kandidatstuderende i projektforløbet Kulturformidling på Institut for Æstetik og Kommunikation vil med kampagnen »Hvor er fællesskabet på dit studium?« sætte fokus på, hvor studerende kan finde fælleskab med andre studerende.

Fire kandidatstuderende fra Institut for Æstetik og Kommunikation står bag kampagnen »Hvor er fællesskabet på dit studium?« Gruppen forsøger med plakater og foldere at gøre opmærksom på, hvor det er muligt at finde fælleskab med

Flere end hver tiende studerende

Også den seneste studiemiljøundersøgelse på AU, som blev gennemført sidste år med deltagelse af 13.647 ud af 34.510 fuldtidsstuderende, viser en stigning i antallet af ensomme studerende. 12 procent af de studerende gav i undersøgelsen udtryk for at være ensomme i dagligdagen, hvilket er en stigning på tre procentpoint i forhold til en lignende undersøgelse fra 2011.

Første skridt mod fælleskab

De kandidatstuderende bag kampagnen kommer med en række konkrete forslag til, hvordan man som studerende kan tage de første skridt mod at blive en del af et større fællesskab.

For eksempel gør gruppen opmærksom på de mange lokale studenterforeninger på universitetet i en folder, som gruppen har omdelt blandt andet i Nobelparken, på Trøjborg og i Stakladen i Aarhus.

Gruppen gør i folderen også opmærksom på, hvor man kan få hjælp som studerende, hvis man føler sig alene – eller tumler med problemer, der ikke lige kan klares over en øl i fredagsbaren.

Rådgivning

Hvis du ikke har din daglige gang på campus i Aarhus, men er interesseret i folderen, kan du skrive til studenterpræsterne på

studenterpraest@au.dk

Studenterforeninger

studerende.au.dk/studenterforeninger

Studenterrådgivningen, studenterpræsterne og studievejledningen

studerende.au.dk/studievejledning

Studietrivsel. Not?

studerende.au.dk/studievejledning/trivsel

Fra folderen Hvor er fælleskabet på dit studium?