Idé: Cykellapper og kaffe skal skaffe forskningsstøtte til studerende

En gruppe på otte AU-studerende har set sig lune på den gamle kiosk på Wilhelm Meyers Allé i Universitetsparken. De vil omdanne den til non-profit cykelværksted og kaffebar, som skal skaffe forskningsmidler til studerende. De mangler bare lige at få fingrene i nøglen.

Tre af de otte, som står bag idéen om at omdanne den lille kiosk på Wilhelm Meyers Allé i Aarhus til Laporatoriet – eller Lappen i daglig tale. Et kombineret cykelværksted og kaffebar, der skal skaffe forskningsmidler øremærket studerende. Fra venstre Jesper Nørgaard Kjær, Niklas Andersson og Niels Okkels, alle tre læser medicin på Aarhus Universitet. De øvrige i gruppen er en blanding af studerende fra flere hovedområder samt færdiguddannede. Foto: Anders Trærup
Foto: Anders Trærup

I flere år har de tre medicinstuderende Jesper Nørgaard Kjær, Niklas Andersson og Niels Okkels haft deres daglige gang rundt om den forladte, gule kiosk i kanten af universitetsparken på Wilhelm Meyers Allé. I samme periode har de oplevet, hvordan de og deres medstuderende har haft svært ved at skaffe støtte til forskningsprojekter og opgaver. Deraf opstod idéen til Laporatoriet, et non-profit cykelværksted med kaffebar, der skal genere projekt- og forskningsmidler øremærket studerende.

”Traditionel forskningsstøtte gives som oftest til forskere med lang erfaring og et langt CV. Men vi vil gerne gå i den modsatte retning og skabe en fond, der giver penge til studerende, så de får mulighed for at følge deres mavefornemmelse, det kan der nemlig komme rigtig spændende forskning eller iværksætteri ud af,” siger Niklas Andersson.

Cykellapper og kaffe

Idéen er endnu på tegnebrættet, men tanken er, at cykelværkstedet og kaffebaren skal genere et overskud på 400.000 kroner det første år og på 700.000 kroner de følgende år. Overskuddet gives til en fond, som studerende kan søge forskningsstøtte fra. Fondsmidlerne skal administreres og uddeles af en bestyrelse.

”Det skal være helt oplagt, nemt og overskueligt for studerende at søge fonden om penge,” fortæller Jesper Nørgaard Kjær.

Kombinationen af cykellapper og kaffe finder de tre meget naturlig.

”Der findes allerede eksempler på den slags forretninger i Sydney og i København,” siger Niklas Anderson, og Niels Okkels supplerer:

”Cyklen er mange studerendes foretrukne transportmiddel, så det er oplagt med et billigt cykelværksted på campus, og god kaffe skal man ofte lede længe efter her på AU, og jeg tror, mange studerende gerne vil have en kop god kaffe med til forelæsning.”

Kiosken har de set sig lune på, fordi den er placeret i Universitetsparken tæt på busstop og cykelsti.

”Der kommer masser af AU-medarbejdere, studerende og cyklister forbi hver dag, og bygningen skal aktiveres, den gør ikke noget godt for nogen ved at stå tom,” siger Niels Okkels.

For alle studerende

Selvom de tre studerende alle læser medicin, understreger de, at fonden skal tilgodese studerende fra hele AU, og af samme grund vil de meget gerne udvide projektgruppen med folk fra andre hovedområder.

”Lige nu består gruppen af folk fra Health og BSS, så vi vil gerne have folk med fra ST og Arts også,” siger Niels Okkels.

Selvom projektgruppen allerede har digitale arkitekttegninger over Laporatoriet klar, er ved at sammensætte bestyrelse og advisory board samt arbejder målrettet for at skabe goodwill omkring idéen, så er det endnu ikke sikkert, at Laporatoriet bliver en realitet. De tre studerende er dog optimistiske.

”Vi skal bare have fat i nøglen, så kan vi rykke på det,” lyder det fra Niels Okkels.

Lange udsigter

Desværre kan AU ikke blot overlade brugen af den gamle kiosk til de studerende, siger Charlotte Lyngholm, der er planlægningschef hos AU Økonomi og Planlægning.

”Vi synes, de studerendes idé er super god, men vi er underlagt reglerne om udbud, så vi kan ikke bare give de studerende lov at bruge bygningen. Såfremt vi ønsker en forpagtningsaftale eller lignende skal det sendes i udbud. Det sker dog ikke foreløbigt, for indenfor de næste par år står vi for at skulle igennem en stor ombygning af Bartholin-bygningen, som ligger tæt på kiosken. Og inden for en overskuelig årrække skal Aarhus Kommune ligeledes i gang med at etablere letbane lige ud for kiosken. Så området bliver én stor byggeplads i de kommende år.”

De tre studerende er ærgerlige over udmeldingen, men det får dem ikke til at give op. De fortsætter ufortrødent arbejdet med at spidse deres idé og koncept til og er da også åbne over for andre placeringer.

”Jo mere færdig pakken er, jo sværere bliver det jo at sige nej til den. Og så længe vi ikke møder det gode argument for, at vi skal stoppe, så bliver vi ved,” siger Niels Okkels

Synes du om idéen?

Du kan støtte projektet på mange måder – alt lige fra et like på facebook til en tilkendegivelse om, at man gerne vil arbejde som barrista, modtages med glæde af projektgruppen, der også gerne byder nye medlemmer velkommen. Helt specifikt kunne de godt bruge en jurist eller en jurastuderende samt erfarne folk til bestyrelsen.

Læs mere på laporatoriet.dk eller på facebook