Idrætsdag: Kampgejst, KIDD og øl smelter sammen i sensommeren

Fredag aften kulminerer med Danmarks Største Fredagsbar, men inden øllene for alvor flyder, er Idrætsdagen i fuld gang. Uniparken er fyldt med turneringer i alt fra volleyball til diskgolf, og der er både plads til at svede og slappe af.

Volleyballpladsen. Foto: Martin Kousholt

Lyden af Danmarks Største Fredagsbar & Idrætsdag er en soundbokssymfoni. Lyden forbinder volleyball- og basketball- og fodboldbanerne om særligt én sang; Buongiorno af KIDD. Der er en sommerlig stemning, studerende dyster i sport og overdøver fra tid til anden musikken med jubelbrøl og skrig af ærgrelse.

Én af holdene, der dyster i volleyball, er ’Gulags Værste Mareridt’. På holdet spiller blandt andet Anders Hansen, som studerer samfundsfag på tredje semester, Anton Werner, som studerer IT-produktudvikling på første semester og Thomas Dige, som studerer på Danmarks Medie og Journalisthøjskole på første semester. Alle har de krigsmaling i hovedet. De mødtes kvart over otte, dog ikke til morgenmad. For Thomas Diges vedkommende blev det til en banan, en kanelsnegl, en ”hvid monner” (den kaloriefrie Monster energidrik) og øl i flertal. På trods af deres matchende sorte tøj, deres skrækindjagende navn, deres tigertatoveringer, og at de udstråler, at de er veloplagte, handler det ikke indædt om at vinde:

Fra venstre: Anders Hansen, Anton Werner, Thomas Dige spiller alle på holdet 'Gulags Værste Mareridt'. Foto: Martin Kousholt

”Vi vil prøve at vinde,” fortæller Thomas Dige og fortsætter: ”men det handler om at have det sjovt.” Anders Hansen følger op: ”Vi spillede volleyball på højskolen, så det er ved at være længe siden.”

Indgang til selve festpladsen sker gennem én indgang. Foran den sidder Frederik Lerche Pandal, som studerer informationsvidenskab på tredje semester, og som er frivillig. Han har siddet her siden klokken syv og set de studerende strømme ind:

”De er rigtig søde. Enormt rare. Det er til at mærke, og de kommer med en god stemning, skal ind på pladsen og dyrke lidt sport eller bare hygge sig.”

Basketball spilles uden for pladsen. Foto: Martin Kousholt

På den anden side af indgangen byder pladsen på fodbold-, håndbold- og ultimateturneringer og senere på dagen ølbowling-, beerpong- og flip cup turnerninger og intet mindre end ti koncerter. Men for nu, lidt over elleve, summer pladsen, de frivillige fylder barerne op med drikkevarer, hænger de sidste bannere op. Aarhus Universitets-sport, der er én af arrangørerne, viser nogle af deres klubber, der ikke er så ligetil at dyste i i universitetsparken, for eksempel jagt, roning og cykling.

De sidste forberedelser inden idrætsdagen for alvor bliver til fredagsbar. Foto: Martin Kousholt

Ved jagtboden står Caroline Bache, som studerer erhvervsøkonomi på første semester. Hun er ikke – som sådan – kommet for at dyrke sport. Hun og hendes venner spillede diskgolf tidligere:

”Det endte uafgjort. Så nu prøver vi de forskellige andre sportsgrene. Det er meget afslappet i forhold til de andre, føler jeg. Dem, som spiller basket, de sveder jo. Vi går bare lidt rundt og hygger. Festen er også lidt stille nu, men vi skal nok få den op at stå.”

Caroline Bache forsøger sig med bueskydning i en af boderne af AU-Sport. Foto: Martin Kousholt

Håndboldturneringen inde på pladsen. Foto: Martin Kousholt