Institut for Menneskerettigheder opretter ny specialepris

I forbindelse med fejringen af 75-året for FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder opretter Institut for Menneskerettigheder en ny specialepris. Prisen uddeles til specialer med et menneskeretligt omdrejningspunkt, og med æren følger en kontantpris på 25.000 kroner.

Foto: Anders Trærup, AU Foto.

Hvis du inden for de seneste 12 måneder har skrevet et speciale, der har et menneskeretligt spørgsmål som centralt emnefelt, og tilmed har fået enten 10 eller 12 for det, har du nu muligheden for at indstille det til Institut for Menneskerettigheders nye pris for bedste menneskeretlige speciale.

Specialeprisen bliver oprettet i anledning af FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder og uddeles for første gang af Institut for Menneskerettigheder i forbindelse med 75-årsdagen i december 2023.

Ifølge forskningschef for Institut for Menneskerettigheder, Pernille Boye Koch, er specialeprisen sat i verden for at få nye forskningsmæssige perspektiver på området fra de studerendes side:

”Menneskerettighedsfeltet flytter sig i disse år. Ud fra et juridisk perspektiv er området blevet mere komplekst, og det gør det sværere at analysere. Derfor vil vi gerne opfordre studerende til at byde ind med deres analyser.”

Derfor vil det også ifølge organisationen være afgørende, at specialet ”bidrager med ny viden eller har en ny original tilgang til en udfordring eller et område inden for menneskerettighedsfeltet”, som det fremgår af Institut for Menneskerettigheders pressemeddelelse.

Ansøgningsfristen for at indsende sit speciale er 1. november klokken 12.

Læs mere om ansøgningsproces og krav på Institut for Menneskerettigheders hjemmeside.

Korrekturlæst af Charlotte Boel