Ja til sammenlægning af institut og skole

AU’s bestyrelse vendte torsdag 3. december tomlen op til dekan Allan Flyvbjergs forslag om at fusionere Institut for Odontologi og Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere.

Dekan på Health, Allan Flyvbjerg, orienterede fredag 4. december medarbejderne fra SKT og Institut for Odontologi om bestyrelsens beslutning og den videre proces. Foto: Henriette Stevnhøj

Anden gang var lykkens gang for dekan på Health, Allan Flyvbjerg, der torsdag 3. december fik bestyrelsens ja til en fusion af Institut for Odontologi (IO) og Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere (SKT). Første gang, han forsøgte at overbevise bestyrelsen om, at en fusion er den rigtige vej at gå, var i juni. Men her bad bestyrelsen dekanen om at fortsætte arbejdet med at beskrive visionen for fusionen i samarbejde med medarbejderne for så at vende tilbage ved et møde senere på året.

LÆS OGSÅ: AU's bestyrelse skal for anden gang tage stilling til sammenlægning af fusion og skole

”Jeg skal være den første til at indrømme, at det er et helt andet gennemarbejdet materiale, der nu foreligger. Det, bestyrelsen satte os til, har været en god proces. Og det er rigtig godt, at de nu har tiltrådt indstillingen,” siger Allan Flyvbjerg.

Følger der ressourcer med?

Han fortæller, at bestyrelsen stillede spørgsmål til to ting. De ville blandt andet gerne vide, om der er sat ressourcer af til at føre fusionen ud i livet. Et emne, der også ligger mange medarbejdere på både IO og SKT på sinde.

Til det siger Allan Flyvbjerg:

”Der bliver tilført penge til fusionen fra fakultetets strategiske midler. Det har jeg tidligere lovet, og det står jeg ved. Det bliver ikke de store penge, men der skal penge til, det er klart.”

Mere end bare en strukturel sammenlægning

Bestyrelsens andet spørgsmål gik i den forbindelse på, om det kan forsvares, at bruge strategiske midler på en strukturel sammenlægning af skole og institut, fortæller Allan Flyvbjerg.

LÆS OGSÅ: Dekan vil fusionere to institutter - bestyrelsen tager stilling i næste uge

”Og det mener jeg helt bestemt, det kan. Der er ikke bare tale om en strukturel sammenlægning. Der er mange synergieffekter forbundet med fusionen. Det er en måde, vi kan positionere os på og blive mere konkurrencedygtige. Vi kan sikre et tættere samarbejde mellem faggrupperne og styrke tværfagligheden. Og vi kan lave et helt andet patientflow til gavn for brugerne. Tidligere henviste de to institutioner til hinanden, men nu kan vi lave en fælles visitation.”

Ny institutleder skal stå i spidsen for fusionen

Allan Flyvbjerg går sammen med ledelserne fra IO og SKT i gang med at finde en ny institutleder, der skal stå i spidsen for det nye samlede institut, som får navnet Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Han forventer at have ansat ny institutleder sidst på foråret.

”Det betyder ikke, at vi bare skal forholde os afventende indtil da, der er mange ting, vi kan forberede allerede nu. Men der kommer først for alvor turbo på processen, når vi har en ny leder til at stå i spidsen for den.”

Vil se det ske

Lektor og medlem af det lokale samarbejdsudvalg på Institut for Odontologi, Jens Munk Heidmann, er godt tilfreds med, at bestyrelsen har nikket til fusionen mellem IO og SKT. Og han har også noteret sig, at dekanen har lovet at tilføre de nødvendige ressourcer. Men han vil se det ske, før han hæver armene i jubel.

LÆS OGSÅ: Ja eller nej til fusion? - AU's bestyrelse: Måske!

”Jeg håber, vi kan føre den flotte vision ud i livet, og at der bliver tilført ressourcer nok. Men det er svært at forestille sig i en tid med så store nedskæringer. Lige nu er ledelsen optaget af at tegne streger på et organisationspapir og ansætte en ny leder, men for os andre er det vigtigt at få sat gang i lokale samarbejdsprojekter. Og her er det nødvendigt, at der bliver afsat menneskelige ressourcer til det, men hvordan vil man gøre det i en tid med nedskæringer?”

Han understreger, at han ikke er ude på at være en lyseslukker.

”Jeg ønsker virkeligt, at det kan lade sig gøre, og det er fint, at der nu med bestyrelsens ja er banet vej for det. Men jeg kan godt frygte, at det blot bliver en organisationsændring.”

Store forskelle

På SKT er tandplejer og tillidsrepræsentant, Jeanette Lyk, også positivt stemt over for visionen med fusionen. Men hun er ligeledes enig i, at der er et stykke vej endnu, før den bliver en realitet. Blandt andet fordi der er stor forskel på ansættelsesvilkår, på kulturen og på måden, medarbejderne på de to institutioner arbejder på.

”Det kan være svært at samarbejde, når der er så store forskelle. Det handler ikke bare om at ansætte ny leder, og så kan visionen leves ud. Det er også vigtigt, at få opstillet fælles mål, og efter min mening skal vi også arbejde på en fælles kultur. Og det tager tid. Men det skal der gives tid til på begge institutioner.”

Fælles fremtid

Ifølge Jeanette Lyk gør mange medarbejdere sig allerede tanker om den fælles fremtid.

”Jeg oplever, at mange overvejer, hvordan vi kan gøre mere fælles på tværs af de to institutioner for eksempel i undervisningen og tænker i muligheder og ikke kun i barrierer.”