”Jeg får et rush af at undervise”
Bacheloropgaven er netop afleveret. Men i stedet for at brede strandhåndklædet ud og iføre sig solcreme og skønlitteratur er fysikstuderende Dorte Plauborg sammen med 25 andre frivillige fra Ungdommens Naturvidenskabelige Forening (UNF) ved at arrangere en Fysik Camp for gymnasieelever.
Sciencecamps på AU
Ungdommens Naturvidenskabelige Forening (UNF) arrangerer hvert år forskellige sciencecamps rundt om i landet. To af dem foregår i år på AU:
- Fysik Camp: 16. - 22. juli
- Chemistry Camp: 29. juli - 5. august
Sommerfreden er ved at sænke sig over campus. For en stund. For i juli slår 44 videbegærlige gymnasieelever i en uge lejr på Institut for Fysik og Astronomi, hvor 25 frivillige fra Ungdommens Naturvidenskabelige Forening (UNF) er værter for en science camp. En af de frivillige er Dorte Plauborg, der netop har afleveret sin bacheloropgave i fysik. Hun er fagligt ansvarlig for campen.
Ikke noget med at sakse
”Vi skal undervise gymnasieeleverne i en masse sej naturvidenskab,” lyder det fra Dorte Plauborg, der sideløbende med sin opgave har bidraget til det kompendium, som gymnasieeleverne får udleveret inden campen. Ikke noget med at sakse afsnit fra lærebøgerne. Alt er bearbejdet af de studerende selv.
Programmet står på undervisning i blandt andet astrofysik og laserfysik fra tidlig morgen til hen på eftermiddagen, hvor de sociale aktiviteter tager over. Den faglige sommerpakke er der 77 gymnasieelever fra hele landet, der har ønsket at bruge en del af deres sommerferie på. Desværre er der kun plads til 44 elever, fortæller Dorte Plauborg.
Superfedt at undervise
Det er tredje gang, Dorte Plauborg er med til at arrangere campen, og hun underviser også på Det rullende Universitet. Hun får energi af at undervise og vække elevernes interesse for fysikkens verden.
”Det er superfedt, når eleverne i første omgang tænker: ’Hold kæft, det er kedeligt’, og så få dem interesseret på en måde, så de i stedet tænker: ’WOW!’”
”Det giver mig et rush.”
En dybere forståelse for alt
Hun tager udgangspunkt i sin egen fascination ved fysikkens verden.
”Fysik er ikke så fjernt fra hverdagen, som mange tror. Det handler om at forstå verden, og hvorfor ting opfører sig på en bestemt måde. Forståelse for de fysiske koncepter giver en dybere forståelse for alt,” lyder det begejstret fra hende.
”Jeg forsøger at trække faget ned på et niveau, hvor de kan følge med, og give dem en juhu-oplevelse af, at de faktisk ved noget om det i forvejen. Jeg gør meget ud af, at de ikke skal føle sig dumme. Mange gymnasieelever er under et kæmpe karakterpres. De tør ikke række hånden op, fordi de er bange for at svare forkert. Så jeg gør meget ud af, at det er o.k. at prøve, og at de bare skal turde sige noget,” siger hun.
Som på universitetet
Undervisningen er tilrettelagt, så den et langt stykke hen ad vejen foregår som på universitetet med forelæsninger, øvelsestimer i laboratoriet og forberedelse i grupper. Og der er også indlagt en Q&A om livet som universitetsstuderende i programmet.
”Flere af eleverne overvejer, om de skal læse fysik på universitetet. Men der er også nogle, som er med, fordi de har svært ved fysik og gerne vil bruge en del af sommeren på at blive bedre,” forklarer Dorte Plauborg.