Kapsejladsen 2020 er aflyst

Arrangørerne havde først udskudt AU’s gummibåds-regatta til 26. juni, men meddeler nu, at slaget i universitetssøen er helt aflyst.

Bølgesprøjt og ølskum står normalt i ét, når slaget om søen udkæmpes. Foto: Lars Kruse/AU Foto.

Kapsejladsen 2020 skulle have indskrevet sig i AU-annalerne som den 30. udgave af Kampen om Det Gyldne Bækken. I stedet får den nu plads i historiebøgerne på en noget kedeligere baggrund: Arrangementet er aflyst på grund af coronavirus.

Det meddeler arrangørerne nu som konsekvens af statsminister Mette Frederiksens pressemøde 6. april, hvor hun meddelte, at alle større arrangementer er forbudt til og med august måned.

Kapsejladsen var ellers i første omgang blevet udskudt til 26. juni.

”Vi er superærgerlige over, at det ikke bliver til noget, men heldigvis kan meget af det, vi har planlagt, tages med til næste års udgave,” siger Sofie Paarup Thomsen, der er en af de to arrangører.

Hun oplyser, at flere af Kapsejladsens partnere har indvilliget i at udskyde deres aftaler til næste år.

Fusion med Danmarks Største Fredagsbar ikke mulig

Sofie Paarup Thomsen fortæller, at hun og medarrangøren Bjørn Heje har fået mange forslag fra studerende om at afvikle Kapsejladsen i samarbejde med Danmarks Største Fredagsbar.

Arrangementerne har det til fælles, at de samler tusindvis af studerende i universitetsparken, som drikker litervis af øl. Men netop det gør det svært at lave et fælles arrangement, fortæller sofie Paartup Thomsen.

”Kapsejladsen har Royal Unibrew som partner, mens Danmarks Største Fredagsbar har Tuborg. Derfor er det kontraktuelt ikke muligt at slå de to arrangementer sammen,” siger hun.

Hun understreger dog, at det ikke er den eneste grund til, at Kapsejladsen ikke kommer på sportsprogrammet til fredagsbaren.

”Rigtig mange arrangementer i landet bliver rykket til september, så det ville også være et stort puslespil med vores samarbejdspartnere, fordi de skal levere til rigtig mange arrangementer i den periode,” siger Sofie Paarup Thomsen.

Selvom hun er ærgerlig over aflysningen, mener hun, at man må se det i et større perspektiv.

”Det er en svær tid for alle, og sammenlignet med de store konsekvenser, coronavirus har, kan man ikke rigtig tillade sig at beklage sig over, at en fest bliver aflyst,” siger hun.