Kender du en forsker, som formidler sin viden levende og præcist?

Lige nu kan du indstille din underviser eller kollega til Uddannelses- og Forskningsministeriets årlige hæderspris Forskningskommunikationsprisen, som uddeles i forbindelse med Forskningens Døgn næste år. Prisen går til en forsker, der er dygtig til at formidle sin viden til den brede befolkning. Med prisen følger 200.000 kroner.

Foto: Søren Kjeldgaard

Uddannelses- og Forskningsministeriet skal finde næste års modtager af Forskningskommunikationsprisen 2024. I en pressemeddelelse opfordrer ministeriet derfor alle til at indstille den forsker eller gruppe af forskere, som i deres øjne har gjort sig særligt bemærket med deres evne til at formidle deres forskning.

Prisen hylder forskere, der formår at levere skarp og levende formidling af deres forskning og kommunikere den ud til den bredere offentlighed. Forskningskommunikationsprisen uddeles i forbindelse med Forskningens døgn i uge 17 2024. Udover æren følger en personlig hæderspris på 200.000 kroner.

AU-professor fik prisen i 2022

Ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet kan både private og offentligt ansatte indstille en eller flere anerkendte forskere til prisen. Sidste års modtager af prisen var Flemming Splidsboel Hansen fra Dansk Institut for Internationale Studier, som i særdeleshed efter Ruslands angreb på Ukraine flittigt har formidlet sin viden om Rusland. I 2022 gik prisen til professor i statskundskab Michael Bang Petersen fra Aarhus Universitet.

Der er ifølge ministeriet ingen krav til forskernes fagområde, men der skal være tale om anerkendte forskere. Før du indstiller en forsker, skal vedkommende have givet sin accept.

Fristen for at indstille en kandidat er onsdag den 13. december 2023 klokken 12.