Kommentar: Du hverken kan eller skal reducere dig selv til et CV

En erkendelse, som opstod under en karrierevejledning en fredag eftermiddag på AU, har så fine træk i sig, at jeg har lyst til at dele den med flere studerende. For det er godt at sætte ord på det, man kan. Men vi er meget andet end det, kompetencerne indfanger, skriver karrierekonsulent Maria Solhøj Madsen.

Det kan være værdifuldt at sætte ord på sine kompetencer, men vi er mere end de kompetencer, vi kan identificere og formulere på en post-it-note, skriver karrierekonsulent Maria Solhøj Madsen. Foto: Colourbox
Maria Solhøj Madsen er karrierekonsulent ved Arts. Foto: Privat
Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Vil du skrive et indlæg til Omnibus? Send en mail til omnibus@au.dk Foto: Cecilie Kalbakk

”Jeg ved ikke rigtigt, hvilke kompetencer jeg har – det vil jeg gerne blive klogere på”. Sådan startede en vejledningssamtale på mit kontor i Emdrup.

Som karrierekonsulent ved fakultetet Arts på AU møder jeg mange studerende i studie- og karrierevejledningen, som endnu har til gode at bruge det, de lærer på studiet i praksis – og derfor mangler at erfare, hvad de kan. Eller som bare ikke tidligere har brugt tid på at sætte ord på det, de faktisk gør og kan i kraft af deres studie. Med andre ord: Mange studerende kæmper med at sætte ord på deres kompetencer.

Også i denne samtale væltede kompetencerne ned på post-its, da den engagerede studerende satte ord på, hvordan hun går til en arbejdsopgave, hvilke positioner hun indtager i et samarbejde, og hvilke indsatser hun har gennemført. Vi fik både sat ord på kompetencerne, som hun brugte i sit tidligere arbejde, og dem, hun bruger i sit nuværende frivillige arbejde.

Pennen gik i stå

Men da vi kom til det projekt, som hun selv beskriver som det vigtigste af alt, hvad hun laver – nemlig at skrive en bog ved siden af studie og arbejde – gik pennen næsten i stå. Ligesom ved de tidligere erfaringer forsøgte jeg at spørge ind til, hvordan hun gik til arbejdet med bogen. Men vi måtte begge sande, at det var svært at sætte ord på kompetencerne. For den studerendes bogprojekt var for hende på et andet niveau end det arbejde, hun ellers var involveret i. Her var en nerve spundet på passion, drømme og sårbarhed, som ikke lige lod sig omsætte til kompetencer. Den studerende kunne ikke sætte ord på, hvad det var, hun gjorde.

Her var en nerve spundet på passion, drømme og sårbarhed, som ikke lige lod sig omsætte til kompetencer.

Lige dér fik vi sammen fat om, at ikke alt det, vi er, kan og gør kan reduceres til kompetencer til brug i en ansøgning eller lignende. Vi er mere end det – heldigvis.

Der kan være meget værdifuldt i at erfare og sætte ord på, hvad vi kan og gør. Det kan være med til at styrke vores forståelse af, hvor vi kan virke for eksempel på arbejdsmarkedet. Men vi skal glæde os over, at vi er mere end de kompetencer, vi kan identificere og formulere på en post-it-note. Vi er mere end det, vi kan formidle om os selv.

Korrekturlæst af Charlotte Boel