Lukket i to år: Ole Rømer-Observatoriet slår dørene op efter millionrenovering

Om få uger står det nyrestaurerede Ole Rømer-Observatorie klar. Selvom den officielle åbning først finder sted til september, kan du allerede fra 29. juni få et smugkig ind i observatoriet, som er blevet restaureret for 17 millioner kroner og har gjort sig bemærket hos det amerikanske magasin TIME.

Ole Rømer-Observatoriet er blevet renoveret for 17 millioner kroner og indvies officielt 25. september på Ole Rømers fødselsdag. Men allerede i juni har nysgerrige mulighed for at kigge indenfor i det nyrenoverede observatorium. Ole Rømer-Observatoriet er en del af Science Museerne på Aarhus Universitet. Foto: Lars Kruse/AU Foto

Efter at have været lukket i to år gør Ole Rømer-Observatoriet klar til den officielle åbning 25. september. Men du behøver ikke vente så længe, hvis du vil se, hvordan det 112 år gamle observatorie ser ud efter en renovering, der har kostet 17 millioner kroner.

Formålet med det omfattende projekt har blandt andet været at føre observatoriet tættere på dets oprindelige udtryk. Og det er ikke alene observatoriet, der har fået et ansigtsløft. Det samme har udendørsarealerne omkring bygningerne, som i september står klar som en ny Sciencepark, der foruden naturskøn naturvidenskabsundervisning vil tilbyde overnatning for skoleklasser i specialdesignede Sciencehytter, som er tegnet af aarhusianske ReVærk Arkitektur.

Observatoriet har i mere end 100 år været brugt til at udforske himmelrummet, og i år er det sågar landet på det amerikanske magasin TIMEs liste over 'World’s Greatest Places', hvor observatoriet fremhæves for sin smukke restaurering.

Stjernekiggeri må vente til efteråret

Trine Bjerre Mikkelsen, som er kommunikations- og presseansvarlig hos Science Museerne, fortæller, at smugkigget ind i bygningerne til sommer er for dem, der er nysgerrige på observatoriets historie.

”Rundvisningerne har fokus på arkitekturen og kulturhistorien omkring observatoriet. Med de lyse sommernætter er der ikke meget stjernehimmel at få øje på, så stjerneobservationerne bliver først mulige fra oktober og frem,” fortæller hun.

Som en del af rundvisningen vil der være mulighed for at komme helt tæt på observatoriets stjernekikkerter, som engang blev brugt til at udforske nattehimlen i astronomisk forskning. Siden 1922 er kikkerterne dog udelukkende blevet brugt til vidensformidling.

_______________________________________________________________

RUNDVISNINGER I OBSERVATORIET

Rundvisningerne koster 70 kroner for voksne og 35 kroner for børn. De varer en time og kommer til at foregå klokken 11.00 og 13.00 hver torsdag i skolernes sommerferie i ugerne 26 til og med 32. Det bliver muligt at bestille billetter fra 1. juni klokken 10.00 på Science Museernes hjemmeside, hvor der lyder en opfordring til, at interesserede skal sidde klar ved tasterne for at sikre sig en plads.