Medicin indfører nyt internationalt semester

Fra efteråret 2016 foregår al undervisning på medicinstudiets 11. semester på engelsk. Samtidig forbedres mulighederne for at komme på udveksling.

Grafik: Astrid Reitzel

Hidtil har det været svært for medicinstuderende at komme på udveksling, fordi uddannelsen veksler mellem teoretisk undervisning og klinikophold på hospitaler, hvor de studerende skaffer sig
praktisk erfaring.Men fra efteråret 2016 vil uddannelsens femte semester på kandidatdelen være internationalt. Det betyder, at al undervisning vil foregå på engelsk.

Udvekslingsaftaler med udenlandske universiteter

Samtidig indgår AU udvekslingsaftaler med en række udenlandske universiteter, så de medicinstuderende får bedre muligheder for at tage på udveksling – og de studerende, som vælger at blive hjemme, får selskab af internationale studerende.

»Aftalerne falder på plads i disse dage, og vi arbejder med universiteter i både Norden, Europa og i engelsksprogede lande som Australien og Canada. Alle er High Ranking-universiteter ligesom AU,« fortæller professor og overlæge på Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital,
Ulla Breth Knudsen, der er faglig projektleder for det internationale semester på medicin.

Læger skal kunne begå sig internationalt Som læge skal man kunne begå sig i et internationalt miljø, derfor er det vigtigt, at de studerende får et internationalt udsyn, mener Ulla Breth Knudsen.

»Flere og flere patienter har en anden etnisk baggrund end dansk. Desuden er medicinsk litteratur typisk på engelsk, og vi skal kunne gebærde os på internationale konferencer. I forskningsøjemed
får vores studerende mulighed for at snuse til gode universiteter i udlandet og blive grebet af den forskning, som foregår der. Ligeledes skrives ansøgninger oftest på engelsk, så det er en fordel, hvis vi alle bliver endnu bedre til engelsk.«

Danske patienter i udenlandske hænder

Når AU med den nye udvekslingsaftale åbner for internationale studerende på femte semester på kandidatdelen, betyder det også, at udenlandske medicinstuderende som led i uddannelsens praktiske del skal diagnosticere og behandle danske patienter.

»De studerende kommer til at arbejde i par bestående af en dansk og en international studerende, så kontakten til patienter altid vil kunne foregå på dansk, hvis patienten ønsker det,« oplyser Ulla Breth Knudsen.

AU har ikke sat nogen øvre grænse for, hvor mange studerende der kan komme afsted på udveksling. Fristen for at søge en af de nyoprettede udvekslingsaftaler for efteråret 2016 er 1. december i år. Det internationale semester på medicin er et pilotprojekt, der løber over tre år.

Internationalt semester for medicinstuderende på AU (health.au.dk)