”Mere handlefrihed og mindre bureaukrati”

Same procedure as last year ...? Nej, for i modsætning til Miss Sophie fylder AU ikke 90 hvert år. Omnibus fejrer det blandt andet med en række korte interviews, hvor medarbejdere fortæller om deres forhold til universitetet.

”Benny Andersen er ret begejstret for Henning Larsens byggeri i Herning, der selv på en gråvejrsdag virker lyse og indbydende.” Foto: Ida Marie Jensen.

AU 90 år

• ”Med ønsket om, at den videnskabelige forskning, som her skal foregå, må foregå i ånd og sandhed, indvier jeg hermed Aarhus Universitet.”
  • Sådan lød ordene fra Kong Christian X, da han 11. september 1933 indviede det første universitet i Jylland. Nemlig det universitet, hvor du arbejder – eller studerer: Aarhus Universitet.
  • Omnibus fejrer AU’s 90-års fødselsdag med en række korte interviews, hvor medarbejdere svarer på tre spørgsmål om deres forhold til universitetet. Og deres ønske for fødselaren i årene fremover.
  • Sammen med universitetshistoriker Palle Lykke har vi også været i arkiverne for at finde fotografier fra de forgangne årtier, og universitetshistorikeren knytter et par ord til de op- og nedture, som er blevet dokumenteret af fotografens linse gennem tiderne.
  • Fotograf Ida Marie Jensen fra AU Foto har samtidig været på pletten for at vise, hvordan de samme lokationer ser ud i dag. Fødselsdagsserien ’AU 90 år’ bliver bragt hen over efteråret.

Benny Andersen, Driftschef ved Aarhus BSS på Campus Herning siden 1995. Leder en afdeling bestående af 12 medarbejdere.

Hvorfor er du her stadig?

”Fordi det er en god arbejdsplads – jeg har et spændende job. Jeg har været har siden 1995 ved det, der dengang hed Handels- og IngeniørHøjskolen (HIH), og dengang var faggrænserne ikke så skarpe. Den daværende rektor Aage Erhardsen havde den holdning, at det var lige vigtigt, om man kridtede tavlerne til, eller holdt tavlerne rene, og det gav sammenhold og fællesskabsfølelse. Det er lidt unikt i forhold til det, man oplever på AU i Aarhus, hvor der virker til at være større skel mellem dem, der drifter og servicerer, og akademikerne.”

Hvor er din yndlingsplet på AU?

”Der skal ikke herske tvivl om, at Universitetsparken er et fantastisk sted. Jeg kommer jævnligt til møder i Aarhus og går gerne gennem parken, når det er muligt. Jeg var i et par år også med til at drive gartnerafdelingen i forbindelse med, at min chef Eigil Jensen (nu afgået teknisk chef ved Aarhus BSS, red.) overtog ansvaret for afdelingen. Det glæder mig at se, hvor flot gartnerne holder parken, som er et unikt sted i Aarhus Midtby. Henning Larsens bygninger her i Herning er bestemt også et dejligt sted at være. De er åbne og lyse, hvilket er utroligt rart i de mørke måneder.”

Hvad er dit ønske for fødselaren?

”Mit ønske er, at fødselaren vil arbejde for mere handlefrihed, mindre centralisering og bureaukrati. Vi skal passe på, at et dygtigt og engageret personale ikke mister arbejdsglæden og lysten til at trække på den fælles hammel for et unikt universitet i verdensklasse, placeret i verdens navle - Jylland.”

AU 90 år