Når andre gør det, er det vel ok? Eller?

Omnibus var ikke iført politistav, men derimod blok, kuglepen og kamera, da vi stoppede studerende og medarbejdere for at spørge til deres meritter i morgentrafikken lidt i otte en tilfældig tirsdag morgen.

Fodgængerovergangen er populær blandt cyklister, der kommer fra Ringgaden og skal svinge ind i Universitetsparken. Frem for at krydse Langelandsgade længere nede, vælger mange i stedet at liste hen over fodgængerovergangen, køre nogle meter på fortovet for så at svinge ind i Universitetsparken. Foto: Anders Trærup
Og her er den gal igen... Foto: Anders Trærup
Og igen... Foto: Anders Trærup

”Get a problem! Get a life!”

Råber herren med gråt hår, der kommer rullende hen ad fortovet ved Statsbibliotekets bogtårn på sin vej ind i Universitetsparken.

Han finder det tydeligvis latterligt, at Omnibus har stillet sig op ved krydset Langelandsgade og Vestre Ringgade for at spørge lidt ind til studerendes og medarbejderes tanker om deres egen færden i trafikken i morgenmylderet en tilfældig tirsdag morgen kort efter studiestart.

Og ja, vel er vi ikke ude i overtrædelser af Menneskerettighedskonventionen, men efter en halv times observation af morgentrafikken, står det klart, at det kan være en god idé at spænde cykelhjelmen, når mange mennesker skal hurtigt frem på samme tid og sted.

Alle, som vi stoppede, kom cyklende på fortovet ved bogtårnet i krydset Langelandsgade og Vestre Ringgade.

Karoline Dohrmann, studerende

Kommer kørende over fodgængerfeltet og ned ad fortovet.

”Kørte? Jeg vil sige, at jeg trillede over fodgængerfeltet. Det er selvfølgelig ikke så godt. Men jeg gør det, fordi det ikke er til at krydse vejen (Langelandsgade, red.) længere nede. Og så ser man efter, hvad andre gør. Og gør man det så ikke efter?"

Julie Østergaard, studerende

Kommer kørende på fortovet.

”Jeg ved selvfølgelig, at det ikke er smart at køre på fortovet, men det er så let at cykle ind her (og videre ind i Universitetsparken, red.) Jeg ser også andre gøre det, og tænker, at så går det nok."

Jonathan Holm, studerende

Kommer kørende på fortovet.

"Jeg har lidt travlt, derfor cykler jeg her. Men også fordi det ikke er til at kommer over (længere nede ad Langelandsgade, red.). Jeg sørger for at cykle forsigtigt."

Frederik Smed, studerende

Kommer kørende ad fortovet.

"Jeg har lidt travlt, fordi jeg skal nå en forelæsning, som er blevet rykket. Normalt er jeg nede på BSS, så jeg er lidt på fremmed grund. Og så gjorde jeg ligesom ham foran. Det er selvfølgelig et skråplan, hvis alle gør det."

Bonusinfo

Det koster 700 kroner i bøde at cykle på fortovet og også 700 kroner i bøde at krydse et fodgængerfelt på cykel. Studerende, der får en bøde, kan søge om nedsættelse af bøden til 500 kroner, fortæller politiassistent Marianne Morgen hos Østjyllands Politi.

Rigsadvokatens vejledende bødetakster for trafikforseelser for cyklister (cyklistforbundet.dk)