Naturhistorisk Museum har åbnet ny café – og vil gerne fylde den med skarpe hjerner

Naturhistorisk Museum har åbnet en ny café, og universitetets medarbejdere og studerende er mere end velkomne til at bruge caféen til møder, studier eller eksamensforberedelse.

Den nye café på Naturhistorisk Museum. Studerende og medarbejdere fra universitetet er mere end velkomne til at bruge caféen til studiearbejde eller møder. Foto: Marie Groth Andersen

Naturhistorisk Museum i Universitetsparken har netop slået døren op til en ny café. Eller rettere: De har banket væggen ned mellem museumsbutikken og en tidligere udstillingshal, så der er opstået et nyt, stort rum med billetsalg og museumsbutik forrest og café bagerst.

Udover at museets gæster nu også kan få sig en kop kaffe og kage i forlængelse af besøget, kan den nye café også danne ramme om nye typer oplevelser, fortæller museumsdirektør Bo Skaarup og Kristin Hibbs, der er Head of Exhibitions and Visitor Experience.

”Det kunne være mindre foredrag, talks eller workshops,” fortæller Kristin Hibbs.

Derudover håber de, at caféen kan trække endnu mere liv ind på museet – også folk, som ikke umiddelbart skal besøge udstillingerne. Med sin placering midt i Universitetsparken håber museet, at universitetets medarbejdere og studerende vil tage caféen til sig og bruge den i deres dagligdag.

”Vi har blandt andet hentet inspiration til caféen på Dokk1, som vi ved er et populært sted at læse blandt mange studerende. Og man må meget gerne bruge vores nye café til at mødes med sin studiegruppe eller til at holde uformelle møder med kolleger,” siger Bo Skaarup og understreger, at man ikke behøver at indløse entré til museet for at benytte caféen, som desuden tilbyder 20 procents studierabat på varme drikke mod fremvisning af gyldigt studiekort.

Den nye café er blevet til med støtte fra Salling Fondene på 2,69 millioner kroner. Og udover at styrke den eksisterende museumsoplevelse skal caféen være platform for en kollektiv brainstorm på idéer, drømme og visioner for det kommende museum for naturhistorie og naturvidenskab, som museet vil etablere på havnefronten i Aarhus. Det kommer blandt andet til udtryk i det ’drømmetræ’, der gror op af gulvet i overgangen mellem museumsbutik og café. Her har gæster på små lapper papir skrevet deres ønsker og drømme for det kommende museum.

”På den måde er det også tanken, at caféen skal være en test lab for det nye museum. Og studerende er en del af museets målgruppe; vi ønsker, at de skal have medejerskab til museet, og det er derfor, at vi meget gerne byder dem indenfor og inviterer dem til at tænke med,” siger Kristin Hibbs.

Korrekturlæst af Charlotte Boel