Nu får studerende igen mulighed for at lære ukrainsk eller fransk: AU åbner for tilmelding til gratis sprogkurser i efteråret

Aarhus Universitet tilbyder studerende gratis sprogkurser i fem forskellige sprog til efteråret. Et lynkursus i tysk over sommeren udbydes også, ligesom studerende i Emdrup og Herning får mulighed for at følge tyskkursus online. Tilmeldingen er netop åbnet, og der er et begrænset antal pladser.

847 studerende søgte om de i alt 260 pladser, da AU udbød de gratis kurser i foråret. (Arkivfoto) Foto: Lars Kruse/AU Foto

De gratis sprogkurser, som Aarhus Universitet i løbet af de seneste år har tilbudt studerende, har været ganske populære, og nu får studerende igen mulighed for at lære et nyt sprog ved siden af studiet.

Universitetet tilbyder nemlig også sprogkurser i efteråret og har netop åbnet for tilmeldingen. Fristen er 10. august. Denne gang er det ikke muligt at tage kurser i kinesisk og russisk, som det var i foråret, men derimod kan studerende forsøge at lære tysk, fransk, spansk og ukrainsk. AU lover dog, at kurserne i kinesisk og russisk vender tilbage i foråret 2024. Russisk havde i foråret 89 ansøgere, mens 48 søgte om kinesisk.

I efteråret er der ligesom i foråret plads til i alt 260 studerende fordelt på de forskellige hold, oplyser universitetet. De fleste kurser har 30 pladser, mens enkelte har 25.

Som noget nyt bliver det i efteråret muligt at tage tyskkurset online. Det er primært for studerende på campus uden for Aarhus i for eksempel Emdrup og Herning. Desuden udbydes et intensivt sommerkursus i tysk for studerende, der skal på udveksling i det kommende semester. Kurset varer kun to uger i august.

Terkel Rørkær Sigh, der er uddannelsesrådgiver på Arts, fortæller, at interessen for de gratis kurser hidtil har været stor.

”Vi har haft fyldte kurser, og vi har god opbakning til det i form af ret stor søgning fra de studerende. Og vi har som noget nyt til det kommende semester både et kursus i sommerperioden og et online kursus. Tidligere har det kun været med fysisk tilstedeværelse her i Aarhus, men vi har jo flere campusser udenfor for Aarhus. Onlinekurset bliver blandt andet tilbudt på baggrund af efterspørgsel fra studerende i Emdrup og Herning,” siger Terkel Rørkær Sigh.

Efterspørgslen fra de studerende på sprogkurserne i foråret oversteg udbuddet markant. 847 studerende søgte således om de i alt 260 pladser fordelt ud på kurserne. Tysk og fransk er sædvanligvis de mest populære. De fik henholdsvis 292 og 234 ansøgere i foråret.

De gratis sprogkurser er et resultat af, at Uddannelses- og Forskningsministeriet i 2022 gav landets universiteter millioner til et løft af de sproglige uddannelser og til tillægskompetencer for en treårig periode. Konkret fik AU 7,5 millioner til sprogkurser og styrkelse af sproguddannelserne i tysk og fransk i 2022, 2023 og 2024. Tilskuddet har særligt fokus på europæiske sprog, og det er grunden til, at russisk og kinesisk ikke er på programmet i efteråret.

”Aftalen om økonomisk støtte til sprogfagene kom efter en politisk aftale, hvor det primære fokus er europæisk sprog – særligt tysk og fransk. Vi har derfor fokuseret på tysk og fransk og så taget noget ekstra med, (for eksempel russisk og kinesisk, red.) hvoraf noget er egenfinansieret. Russisk og kinesisk bliver så ikke udbudt i efteråret, men kommer tilbage igen til foråret. Ukrainsk fortsætter i efteråret, da vi har en ukrainsk forsker på fellowship gennem Scholars at Risk, som giver os muligheden for at udbyde kurset,” siger Terkel Rørkær Sigh.

Kurserne har op til 13 undervisningsgange og kræver mindst 75 procents deltagelse for at gennemføre.