Ny audiowalk skal få dig til at reflektere over dit eget studieliv
I den nye audiowalk Mellem Søerne bakser to fiktive studerende med hvert deres studiedilemma. Thomas har svært ved at prioritere sin tid, Karla er ramt af studietvivl. Det er studievejledningen på Nat-Tech, der står bag – målet er at få dig til at reflektere over dit eget studieliv.
Lyt til audiowalken
Du kan finde en guide til at tilgå Mellem Søerne på dette link.
Audiowalken er udviklet af studievejledningen på Nat-Tech, men studievejledningen understreger, at alle studerende på AU kan have gavn af audiowalken, da dilemmaerne er universelle.
Studietvivl og den evige kamp med at prioritere rigtigt som studerende er langt fra a walk in the park.
Men nu kan du alligevel gøre et forsøg med at kombinere refleksion over studietvivl og en gåtur i Universitetsparken med studievejledningen på Nat-Techs nye audiowalk Mellem Søerne.
Nat-Tech beskriver selv en audiowalk som en blanding mellem podcast og lydteater. Podcasten er koblet til en fysisk lokation, hvor lyden udløses, alt efter hvor lytteren befinder sig på ruten fra Det Kgl. Bibliotek og rundt om de to ikoniske søer i Universitetsparken. Fortællingen inddrager aktivt de fysiske lokationer i Universitetsparken.
I fortællingen møder vi de to fiktive studerende, Thomas fra Tech og Karla fra Nat. Thomas har svært ved at prioritere sin tid, når studiekammerater, fredagsbarer og pensum trækker i ham. Karla er blevet i tvivl om sit studievalg, og nu er tvivlen for alvor ved at tage over.
De studerende skal kunne spejle sig i fiktionen
Turen starter og slutter foran Det Kgl. Bibliotek eller ”Kongen”, som Thomas, kalder det.
Thomas repræsenterer den, for mange studerende, nok velkendte udfordring med at skulle prioritere mellem de nye studievenner, vennerne fra gymnasiet, pensum og familien derhjemme.
Han mangler timer i døgnet og plads i kalenderen. Samtidigt gider han heller ikke være ham, der aflyser hele tiden.
Thomas dumpede en eksamen sidste semester, og ifølge ham selv, skyldes det de mange ture i fredagsbaren Katrines Kælder med studiekammeraterne. Derfor aflyste han en sommerhustur med gutterne last minute for at læse op til de andre.
”Alle omkring mig når det, de vil, så hvorfor er det svært for mig?” spørger Thomas, mens lyden af skridt spiller i baggrunden af podcasten.
Det er studie- og trivselsvejleder, Heidi Høy Sørensen, digital udviklingskonsulent og gymnasiekoordinator, Nina Borgbjerg Møller og konstitueret uddannelseschef, Catalina Kjær Torres, der blandt andre står bag audiowalken.
Selvom karaktererne er fiktive, er dilemmaerne og udfordringerne baseret på udsagn og interviews fra studerende på Nat-Tech.
”Vi hører de her historier og dilemmaer meget i studievejledningen, men de studerende føler sig alle, paradoksalt nok, alene med det,” siger Heidi Høy Sørensen.
”Vi har haft den tanke, at de generelle dilemmaer var en mulighed for de studerende at se, at de faktisk ikke er alene med det,” siger Hedi Høy Sørensen.
Ikke for alle, det er heller ikke meningen
Den anden fiktive studerende, Karla fra Nat, er kommet i tvivl, om studiet i grunden er noget for hende. Det nævnes ikke, hvilket studie Karla læser på.
Karla fremfører en masse argumenter både for og imod at blive på studiet, og hun siger selv, at hun føler sig som et stort what if lige nu.
Da lytteren, i selskab med Karla, går rundt om søen ved Søauditorierne, beder Karla lytteren om at kigge på stien mellem de to søer.
De mange stier, der i midten bliver til én sti og derefter til tre stier igen, er lidt sådan Karla føler, at hendes liv ser ud lige nu.
”Prøv at kig ind mod søerne, kan du se, hvor mange forskellige stier, den her vej bliver til? Det er faktisk lidt sådan, jeg har det lige nu. Altså den her følelse af, at jeg står ved en skillevej, og at jeg snart er nødt til at vælge, om jeg skal gå til venstre, højre eller lige ud. Eller måske skal jeg vende om og gå tilbage,” siger Karla i audiowalken.
Dette er et eksempel på, hvordan Universitetsparken og fortællingen spiller sammen. Audiowalken er et helt nyt tiltag, som studievejledningen udbyder. Den er tiltænkt til de studerende, der ikke nødvendigvis går med tanker om at opsøge studievejledningen på egen hånd. Derfor skal audiowalken ikke ses som en erstatning for studievejledning, men derimod en katalysator for refleksion over studietvivl og studielivets udfordringer.
”Refleksionen er nøglebegrebet. Personligt, synes jeg, det er en succes, hvis den studerende er kommet til at tænke over de her dilemmaer, som de kan reflektere over i løbet af deres studieliv,” siger Heidi Høy Sørensen.
”Vi henter inspiration fra andre fiktionsoplevelser. Ligesom når man kan spejle sig i noget, når man læser en bog eller se en film,” siger Nina Borgbjerg Møller.
Ikke den klassiske studievejledning
Asta-Marie Hegelund Hardt kender selv til studietvivl, da hun før sommerferien læste på bacheloruddannelsen på Cognitive Science, men nu er startet på kemi.
Modtagelsen af audiowalken er også positiv.
”Jeg synes faktisk, det var meget godt. Jeg har selv lige siddet på Det Kgl. og været stresset over nogle matematikopgaver og ikke helt følt, at jeg vidste, hvad jeg lavede, så det var dejligt at komme ud og blive mødt i sin tvivl,” siger Asta-Marie Hegelund Hardt.
”Jeg tænkte ikke over, at jeg blev vejledt, men jeg kan godt se, at det blev jeg egentligt lidt,” siger hun.
De fiktive studerendes dilemmaer fik Asta-Marie Hegelund Hardt til at tænke over, hvordan hun selv ville gribe situationen an, hvis det var hende, der stod i den.
”De taler meget om de ting, jeg nok selv er kommet frem til langt henne ad vejen, men det er godt at blive mindet om det,” siger hun.
”Det er også dejligt at komme ud at gå. I starten stressede det mig lidt, men da jeg så var ude, så var det faktisk meget godt for mig,” siger Asta-Marie Hegelund Hardt.
Audiowalken varer cirka en halv time, og lytteren rådes til at påføre sig praktiske sko, da ruten løber på både sti og græs langs søerne og bækken op mod amfiscenen.
”Vi ved jo, at det er enormt værdifuldt, at man kommer ud og får lidt luft til tankerne, og vi arbejder også meget med de her pauser til hjernen,” siger Heidi Høy Sørensen.
Audiowalken kan kun afspilles, hvis man befinder sig på ruten i Universitetsparken.
“Studerende i Herning, Emdrup og Viborg er naturligvis meget velkommen til at benytte studievejledningstilbuddet i Aarhus. Vi har dog en klar forventning om, at det primært vil være studerende, der læser i Aarhus, som vil gøre brug af det,” siger Catalina Kjær Torres.
“Hvis det bliver en succes i Aarhus, vil det være naturligt for os at overveje at udvikle tilsvarende tilbud til vores studerende i de andre byer,” siger Catalina Kjær Torres.
De tre ophavskvinder til idéen om en audiowalk ved dog også, at konceptet med audiowalks er ukendt for mange.
”Vi har virkelig skulle forklare mange gange, hvad en audiowalk er,” siger Nina Borgbjerg Møller.
”Vi forsøger hele tiden at tilpasse og udvikle vores tilbud til tiden og til målgruppen. Vi er nysgerrige på, om dette koncept kan bruges i studievejledningsregi. Når vi prøver nyt af, er der også en risiko for, at det kan floppe, men det er en del af at være i udvikling,” siger Catalina Kjær Torres.