Ny institutleder tiltrådt på Institut for Økonomi

Tidligere viceinstitutleder på Institut for Økonomi, Thomas Quistgaard Pedersen, tiltrådte 15. januar som ny leder på instituttet. Han overtager posten fra professor Niels Haldrup.

Ny institutleder Thomas Quistgaard Pedersen. Foto: Aarhus BSS

Professor i økonomi, Thomas Quistgaard Pedersen, er ny institutleder på Institut for Økonomi. Han afløser professor Niels Haldrup, som har været leder på instituttet i knap seks år, og som er ny centerleder for det nyetablerede center CoRE (Center for Research in Energy: Economics and Markets).

Rollen bliver ikke helt uvant for Thomas Quistgaard Pedersen, der allerede var en del af ledelsen på instituttet som viceinstitutleder.

I 2006 blev han uddannet cand.merc. fra det daværende Handelshøjskolen i Aarhus. Tidligere har han arbejdet for Nationalbanken, men kom tilbage til universitetsverdenen og afsluttede sin ph.d. i 2010 på Aarhus Universitet. Senere blev han adjunkt, derefter lektor, og i 2020 blev han professor på Institut for Økonomi på Aarhus BSS.

Som nu tidligere viceinstitutleder har Thomas Quistgaard Pedersen en god fornemmelse for, hvad han går ind til, forklarer han i en nyhed fra Aarhus BSS.

”Derfor har jeg en ret god fornemmelse for, hvad jeg går ind til. Jeg har haft et tæt samarbejde med Niels Haldrup, og med flere års administrativ erfaring føler jeg mig godt rustet til rollen som institutleder,” lyder det fra den nye institutleder.

Han har i sin forskning især beskæftiget sig med prisdannelse på boligmarkedet, men forskning er der ikke længere meget tid til, forklarer han.

”Min forskning har allerede været nedprioriteret grundet mine andre administrative opgaver, men jeg har da lige nogle projekter, som skal afsluttes,” siger Thomas Quistgaard Pedersen i nyheden.

Korrekturlæst af Charlotte Boel