Nyt fag på statskundskab giver indblik i kommunal politik, og underviseren er snart borgmester
Et nyt fag på statskundskab skal tilføje mere praksis i undervisningen. Faget har en klassisk teoretisk del, men oven i har faget fokus på konkret casearbejde fra Aarhus Byråd. Denne del undervises af kommende Aarhus-borgmester Anders Winnerskjold, som dette semester startede som ekstern lektor på universitetet.
Da undervisning i faget ’Hvem har magten i kommunerne?’ på kandidatuddannelsen i statskundskab begynder onsdag 30. oktober klokken 8.00, indledes det som sædvanlig med punktet 'Siden sidst'. Men undervisningen denne morgen er helt speciel. For 'Siden sidst' er det blevet offentliggjort, at fagets ene underviser, ekstern lektor Anders Winnerskjold, fra november skal være borgmester i Aarhus. Og han beretter da også om ”en af de mest hektiske uger", han har haft, og må svare på en række spørgsmål fra de studerende om julelys og borgmesterudnævnelsens indflydelse på en i forvejen planlagt barsel.
Konkrete cases
Herefter forløber denne morgens undervisning, som den plejer. Anders Winnerskjolds konkrete eksempler fra Aarhus Kommune leder ind i forelæsningens teoretiske del, der i dag handler om implementering. Fagets teoretiske del varetages af professor i statskundskab, Søren Serritzlew. Herefter anvender de studerende teorien på en konkret case fra kommunen, som Anders Winnerskjold har forberedt til dagens undervisning.
Fagets fokus på praksis skal bidrage til de studerendes forståelse af den teori, de læser, forklarer Anders Winnerskjold i et interview med Omnibus, som blev lavet, før han blev udpeget som byens næste borgmester:
”I faget diskuterer vi aktuelle og konkrete forhandlinger i stedet for at læse om forhandlingsstrategier. Jeg fortæller om min egen forvaltning, og vi har også haft besøg af direktøren fra min forvaltning. Faget er et forsøg på at give nogle analytiske kompetencer, som ikke bare fungerer i en bog, men også i virkelighedens verden,” forklarer Anders Winnerskjold.
For Søren Serritzlew har fagets fokus på vekselvirkningen mellem teori og praksis givet pote:
”Det er tit nogle ret komplekse cases, Anders Winnerskjold lader de studerende arbejde med. Men virkeligheden er kompleks, og det at få konkrete eksempler på samarbejdet mellem det administrative og det politiske kan gøre teorierne mere levende,” forklarer han.
”Når vi har Anders Winnerskjold med, kan de studerende spørge en, der rent faktisk er politiker, ind til, hvordan det, de har læst, bliver brugt ude i virkeligheden,” forklarer Søren Serritzlew, som indledte dagens teoriundervisning med at takke Anders Winnerskjold for at gennemføre alle undervisningsgangene på trods af borgmesterudnævnelsen.
Tilbage på universitetet
Den kommende borgmester blev selv cand.scient.pol. fra AU i 2020.
Anders Winnerskjold havde en særlig tid på universitetet, da han i 2017 blev valgt til byrådet i Aarhus Kommune. Det gav ham et unikt indblik i den verden, som kandidaten forholdt sig til teoretisk:
”Da jeg studerede, savnede jeg koblingen til praksis. Når man så får muligheden for forhåbentlig at tilføje det til undervisningen, man selv savnede, synes jeg, det forpligter,” forklarer rådmanden, som under specialet snakkede med daværende institutleder på Institut for Statskundskab, Peter Munk Christiansen, om hvordan praksis kunne implementeres mere i undervisningen.
”Det er spændende og berigende at undervise. De studerendes spørgsmål og refleksionerne, som de gør sig, gør mig klogere,” fortæller rådmanden.
Valgfag
For de studerende har undervisningens særlige format tilføjet noget særligt til kandidatuddannelsen:
”Der er markant mere fokus på praksis i det her fag, end jeg har haft på tidligere fag. Faget er brugbart, da man får et spændende indblik i kommunalpolitikkens virkelighed,” forklarer Mathias Thybo.
Kandidaten på statskundskab består udelukkende af tilvalg. For Jacob Thorsager var fagets valg af underviser tiltalende, da han skulle vælge fag:
”Det er spændende at have en politiker som underviser. På den måde kobler vi undervisningen op på noget helt konkret, så vi ikke bare læser noget i en støvet bog,” forklarer han.
Søren Serritzlew oplever, at de studerende engagerer sig i undervisningen. Det kommer til udtryk i diskussioner:
”Der er nogle gange, hvor teori og praksis kolliderer. Men jeg tror, at netop diskussionerne, som casearbejdet kan afføde, er med til at give et mere nuanceret billede af virkeligheden.”
Anders Winnerskjold er som ny underviser spændt på evalueringen af det fag, duoen har sat i værk:
”Mit indtryk er, at de studerende kan lide undervisningen, men man ved det jo aldrig helt før de anonymiserede evalueringer,” forklarer rådmanden med et smil.
I november fungerer Anders Winnerskjold som borgmester og ekstern lektor på universitetet.
Når forelæsningen slutter onsdag den 6. november klokken 11.00, skal Anders Winnerskjold direkte videre til rådhuset for at få borgmesterkæde på. Anders Winnerskjold stopper planmæssigt som ekstern lektor ved semestrets udgang. Han fører ikke de studerende op til eksamen, for det var nemlig planen, at han i december skulle have været på barsel. Nu er barslen dog flyttet til januar. Anders Winnerskjold er far til en datter på seks måneder.
Korrekturlæst af Charlotte Boel