Over 100 AU-studerende ramt af maveonde i forbindelse med studiestarten – mistanke om madforgiftning

Mere end 100 nye ingeniørstuderende og deres tutorer er blevet ramt af maveonde i forbindelse med fællesspisning under studiestarten. Maden var bestilt udefra, og Fødevarestyrelsen undersøger nu sagen.

Arkivfoto: Mere end 100 nye studerende og deres tutorer blev ramt af maveonde efter en fællesspisning med mad udefra. Billedet her er fra ingeniørernes studiestart i 2020. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Maveonde, formentlig forårsaget af madforgiftning, lagde en dæmper på studiestarten for mere end 100 nye ingeniørstuderende ved AU's ingeniøruddannelser på Navitas og Katrinebjerg og deres tutorer.

"Der er mellem 100 og 150 studerende, som har haft symptomer, så det er lidt vildt," fortæller Jonas Hartung Tast, der er formand for tutorforeningen for diplomingeniørerne på Aarhus Universitet, Rus-1 Katrinebjerg, til TV2 Østjylland. Han var fredag 25. august med til at arrangere fællesspisning for de nye studerende.

To dage tidligere blev der også holdt fællesspisning for de nye ingeniørstuderende på Navitas, og også her blev flere ramt af maveonde, fortæller Clara Høgh-Poulsen, der er formand for tutorforeningen Rus-1 Navitas, til TV2 Østjylland.

Tutorerne havde bestilt mad fra samme leverandør og har efterfølgende kontaktet Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen bekræfter over for Omnibus, at styrelsen er i gang med at undersøge sagen. Men da det er et større efterforskningsarbejde, kan det tage et par uger.

11 studerende forhindret i at komme på hyttetur

Finn Borchsenius, der er prodekan for uddannelse ved Faculty of Technical Sciences, som ingeniøruddannelserne hører under, bekræfter hændelsen over for Omnibus. Han fortæller, at fakultetet er ved at danne sig et overblik over, hvor mange studerende der har mistet undervisning som følge af den formodede madforgiftning, og om det er muligt at tilbyde dem alternativ undervisning.

Han fortæller videre, at 11 studerende blev forhindret i at deltage i den planlagte hyttetur i forbindelse med studiestarten, fordi de efter eget udsagn stadig var så ramte efter maveondet, at de ikke kunne komme med. Universitetet har kompenseret de 11 studerende for hytteturen.

Finn Borchsenius roser tutorernes håndtering af sagen.

"De har bestilt mad hos en leverandør med glad smiley, og idet de får mistanke om, at der kan være tale om madforgiftning, kontakter de Fødevarestyrelsen."