Overblik: Valgarrangementer på AU

AU danner rammen om flere valgarrangementer den kommende tid, hvor både folketingskandidater, professorer og borgere bliver inddraget.

Arrangørerne bag vælgermødet i Aulaen 12. oktober kalder det for et "demokratisk eksperiment". Billedet her er fra Aulaen i marts, da statsminister Mette Frederiksen (S) besøgte AU til debat om dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Foto: Lars Kruse/AU Foto

Opdateret 12. oktober kl. 8.30 med nyt arrangement samt ændringer i DMs vælgermøde

Folketingsvalget er udskrevet – 1. november skal vi til stemmeurnerne – og er du i tvivl om, hvor krydset skal sættes, eller vil du gerne vide, hvor politikerne står i forhold til emner, der er centrale for dig, er der mulighed for begge dele på AU.

AU lægger nemlig hus til en række valgarrangementer i den kommende tid. Herunder kan du få overblikket.

Valgdebat 25. oktober, kl. 16-18 i Stakladen

Studenterrådet ved Aarhus Universitet er vært for en paneldebat i Stakladen ved Studenterhus Aarhus på Nordre Ringgade. Her får studerende mulighed for at vælge de temaer, panelet skal debattere, og der bliver også mulighed for at stille spørgsmål direkte til politikerne.

Studenterrådet opdaterer løbende panelet. Der er ikke tilmelding til arrangementet, som du kan læse mere om her.

Valgdebat 11. oktober kl. 19 i Per Kirkeby Auditoriet (er afholdt)

Frit Forum Århus og Konservative Studenter lægger ud med en valgdebat i Søauditorierne, nærmere bestemt Per Kirkeby Auditoriet, hvor de to studenterpolitiske organisationer tirsdag 11. oktober har samlet ti folketingskandidater, der alle er opstillet i Østjylland.

Blandt deltagerne er Liberal Alliances formand, Alex Vanopslagh, Radikale Venstres Katrine Robsøe og Jens Joel fra Socialdemokratiet. Arrangørerne har desuden lovet, at man også forsøger at finde repræsentanter fra de resterende opstillede partier. Debatten bliver modereret af journalist og kommunikationsrådgiver Nick Horup, der blandt andet har en fortid som redaktør på TV 2.

Arrangementet er gratis, og arrangørerne nævner ikke, at det er nødvendigt med tilmelding. Mere information om arrangementet kan du finde på dette link: https://www.facebook.com/events/480723070583732/?ref=newsfeed

Vælgermøde 12. oktober kl. 19-22 i Aulaen (er afholdt)

Onsdag 12. oktober er det Aarhus Universitet, Folkeuniversitetet og Constructive Institute, der sammen med en række aktører afholder et såkaldt konstruktivt vælgermøde i Aulaen. Der er tale om et ”demokratisk eksperiment”, lyder det fra arrangørerne. Det er nemlig ikke den normale debat mellem politikerne, man skal forvente som gæst. I stedet vil man forsøge at få partierne til at forholde sig konstruktivt til hinanden. Hvad er de politiske fløje enige om, og findes der enighed på midten?

”Vi sætter respekten, løsninger om fremtidens Danmark og den ordentlige tone i højsædet på en aften, hvor vi prøver at skære igennem det negative fokus på de andre og jagter enigheden med det kritiske spørgsmål: Hvor skal Danmark hen?” skriver arrangørerne blandt andet.

Folketingsopstillede politikere kommer, det samme gør AU-rektor Brian Bech Nielsen, Poul Krebs spiller musik, professor Michael Bang Petersen holder oplæg om tillid, og borgere får lov at stille spørgsmål til politikerne.

Vælgermødet er kommet i stand i samarbejde mellem de tre arrangører og Avisen Danmark, Epinion, Radio4 og studenterorganisationer på AU.

Politisk redaktør Casper Dall fra Avisen Danmark og stifteren af Constructive Institute, Ulrik Haagerup, er moderatorer.

Arrangementet er gratis, men AU’s billetter er allerede udsolgt. Det er muligt at komme på venteliste på dette link: https://events.au.dk/vaelgermoede/tilmelding. Mandag eftermiddag ser det ud til, at der fortsat er billetter at hente hos Folkeuniversitetet på dette link: https://fuau.dk/aarhus/program/vidensarrangementer/enige-om-danmark-konstruktivt-vaelgermoede-paa-aarhus-universitet-2221-535

Vælgermøde 19. oktober kl. 19-21 i Stakladen (er afholdt)

Ugen efter er der om onsdagen endnu et vælgermøde. Denne gang i Stakladen i Studenternes Hus på AU. Det er DM Studerende – den akademiske fagforening – der står bag, og de har inviteret en række lokale kandidater fra SF, Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Venstre, Konservative Folkeparti og Liberal Alliance.

Debatten skal handle om uddannelse og arbejdsmarked og spørgsmål, såsom hvad der skal ske med uddannelserne på universitetet, de studerendes forhold, herunder SU og trivsel, og arbejdsmarkedet for nyuddannede. Men invitationen lægger også op til, at gæster kan stille lige præcist de spørgsmål, der optager dem.

Dermed er der altså rigeligt med muligheder for at klæde sig bedre på, inden krydset skal sættes 1. november.

DM har endnu ikke offentliggjort sin invitation til arrangementet, men den ventes at komme i denne uge.

Læs mere om arrangementet

Korrekturlæst af Charlotte Boel.