Ph.d.-dag på Health: Hvor er de garvede forskere, som vil kunne kvalificere debatten?

Flere hundrede ph.d.-studerende fra Health sætter 22. januar hinanden i stævne til ph.d.-dag i Søauditorierne i Universitetsparken, hvor de blandt andet får mulighed for at præsentere deres forskning.

Ph.d.-dagen på Health kan i år fejre 10-års jubilæum i sin nuværende form, hvor ph.d.-studerende, forskere fra fakultetet og inviterede forskere fra ind- og udland diskuterer væsentlige emner indenfor den sundhedsvidenskabelige forskning. Foto: Lars Kruse

Men mange af de unge forskere kommer nok til at se sig forgæves om efter deres hovedvejleder, da stadig færre erfarne forskere afser tid til at deltage i dagen. Hvilket ærgrer ph.d.-skoleleder Lise Wogensen.

”Hovedvejlederen har ansvar for hele den ph.d.-studerendes uddannelse og forskningsprojekt og bør derfor støtte op om arrangementet, så det er overraskende, at relativt få af de cirka 275 hovedvejledere i dag prioriterer at deltage, med mindre de er chairmen for en poster session” udtaler Lise Wogensen i en nyhed med overskriften ”Vi savner vejlederne!” på medarbejdere.au.dk.

Sæt forskningen fri

”Set Science Free” er denne gang temaet for ph.d.-dagen, og deltagerne skal diskutere, hvad der driver forskere til at tænke nyt, og hvad der driver forskningen fremad.

Den engelske forfatter, biolog og forsker Rupert Sheldrake er hovedtaler og behandler i sin forelæsning det synspunkt, at videnskaben bliver begrænset af antagelser, som har udviklet sig til dogmer.