Omnibus prik

Professor bliver ny leder af Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Professor Claus Oxvig erstatter fra 1. november Erik Østergaard Jensen som institutleder på Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

Claus Oxvig har været på Institut for Molekylærbiologi og Genetik siden 1992 og har siden 1998 ledet sin forskningsgruppe på instituttet. Foto: Lars Kruse/AU Foto

Siden 1992 har professor Claus Oxvig haft sin daglige gang på Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet, og fra 1. november bliver det i en ny rolle. Her bliver han nemlig institutleder.

Claus Oxvig, der forsker i menneskets biologi og sygdomme, forklarer i en nyhed fra Natural Sciences, at tidspunktet for at blive institutleder ifølge ham er godt.

”Jeg har ledet min forskningsgruppe siden 1998, og vi har løbende gjort opdagelser med stor betydning. Nu tror jeg, at jeg kan gøre gavn som institutleder netop på grund af min mange år med internationalt forskningssamarbejde, fondssøgning og undervisning. Men det er også vemodigt at skulle stoppe med nogle af de opgaver, jeg har taget vare på som professor med forskning som det primære,” udtaler han.

Claus Oxvig erstatter lektor Erik Østergaard Jensen, som fortsætter på instituttet og blandt andet skal tage vare på Life Science Hub.

Birgit Schiøtt, dekan ved Natural Sciences, ser frem til at byde den kommende institutleder velkommen og takker samtidig den afgående institutleder.

”Claus er en ansvarlig og højt respekteret forskningsleder, som kender sit institut i detaljen og som samtidig har et blik for, hvordan instituttet skal styrke instituttets position nationalt og internationalt. Claus overtager et institut i topform, der er internationalt velanskrevet og omsider samlet på én matrikel. Det skylder jeg Erik en stor tak for, og jeg er meget glad for, at Claus tager stafetten videre,” udtaler Birgit Schiøtt.