Professor fra AU er ny redaktør for Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab

Professor i klassisk filologi, Marianne Pade, vendte i efteråret 2019 hjem til Aarhus efter 8 år som direktør for Det Danske Institut i Rom. Godt et år efter er hun nu valgt som ny redaktør hos Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, hvor hun skal stå i spidsen for selskabets forlagsvirksomhed.

Foto: Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab.

Marianne Pade

• Har været medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab siden 2011.
  • Var direktør for Det Danske Institut i Rom fra 2011-2019.
  • Leder Semper Ardens-projektet ”Cultural Encounter as a Precondition for European Identity”.

Med den nye titel får AU-professor i klassisk filologi, Marianne Pade, nu ansvaret for Det Kongelige Videnskabernes Selskabs forlag, som har udgivet bøger i mere end 275 år. Et ansvar, hun glæder sig til at tage på sig.

Det har altid interesseret mig at være med til at skabe rammer for forskning, herunder formidlingen af forskningsresultater på alle niveauer. Jeg synes derfor, at det er en enestående mulighed at få lov til at arbejde med selskabets forlag, med de personalemæssige og økonomiske ressourcer, det råder over,” siger Marianne Pade i et interview med Videnskabernes Selskab.

Marianne Pade er valgt til posten blandt selskabets medlemmer for en seksårig periode og tager over efter Marita Akhøj Nielsen, som har været Selskabets redaktør de seneste 12 år. Med stillingen følger også et sæde i selskabets præsidie.