Omnibus prik

Professor i statistik med skuespilbaggrund bliver ny præsident for Videnskabernes Selskab

KU-professor Susanne Ditlevsen er blevet udpeget til ny præsident for Videnskabernes Selskab. Hendes videnskabelige artikel om et muligt snarligt kollaps af havstrømme i Atlanterhavet, som hun skrev med sin bror, gik verden rundt sidste år.

Susanne Ditlevsen er professor i statistik og stokastiske modeller i biologi på Institut for Matematiske Fag ved KU. Foto: Lars Svankjær/Videnskabernes Selskab

De næste fire år sidder professor Susanne Ditlevsen i spidsen for Videnskabernes Selskab og træder dermed ind på listen med en række prominente præsidenter i selskabet som fysiker Niels Bohr og Kong Christian VIII.

Susanne Ditlevsen er professor i statistik og stokastiske modeller i biologi på Institut for Matematiske Fag ved KU og er en internationalt anerkendt forsker. I den bredere offentlighed vil mange være stødt på hendes forskning sidste år, da hun sammen med sin bror, klimaprofessor Peter Ditlevsen, udgav en artikel, der forudsiger et muligt snarligt kollaps af havstrømme i Atlanterhavet, som vil føre til stigende temperaturer verden over.

Videnskabernes Selskab har en stor berettigelse i øjeblikket, forklarer Susanne Ditlevsen i en pressemeddelelse fra selskabet.

”Videnskabernes Selskab har mere end nogensinde stor betydning og en rolle at spille, fordi videnskab og tværfaglig forståelse er essentiel for at løse samfundets store udfordringer, som klima- og biodiversitetskrisen, naturkatastrofer, sikkerhed og krige, sundhedskriser og epidemier, fødevaresikkerhed og humanitære katastrofer”, udtaler hun.

Susanne Ditlevsens baggrund er atypisk i forskerverdenen. Hun er nemlig uddannet skuespiller fra Teaterklanen i 1989 og var skuespiller og teaterdirektør i Spanien i ti år i perioden 1989-99. Men hun valgte at skifte retning og blev siden ph.d. i 2005 og professor i 2011 på Institut for Matematiske Fag ved KU. Det var blandt andet en mangel på intellektuel stimulans, som fik hende til at skifte drastisk retning i sin karriere, har hun tidligere fortalt til Science Report.

Susanne Ditlevsen blev udpeget til præsident i selskabet af de øvrige medlemmer 16. maj. Hun var tidligere vicepræsident og overtager pladsen fra professor ved Saxo-Instituttet Marie Louise Nosch.

Selskabet er mere end 280 år gammelt og arbejder for at sikre gode vilkår for dansk forskning. I selskabets formål lyder opdraget blandt andet, at det skal ”fremme grundvidenskabelig forskning og tværvidenskabelig forståelse”.

Korrekturlæst af Charlotte Boel