Publicer din forskning som e-bog

Forskere med tilknytning til AU har nu mulighed for at få deres forskning udgivet som e-bog via Open Monograph Press, der er en publiceringsplatform, som gratis stilles til rådighed af Statsbiblioteket og AU Library.

Forskningsbibliotekar Niels Erik Frederiksen er klar til at hjælpe forskere, som gerne vil have publiceret deres forskning som e-bog. Tiltaget er et samarbejde mellem Statsbiblioteket og AU Library.

»Vi har efter henvendelser fra forskere fået det indtryk, at der er mange ph.d.-afhandlinger, manuskripter, working papers og proceedings, som i kraft af deres indhold og kvalitet burde nå en større læserskare, end det er tilfældet i dag.«

Sådan forklarer forskningsbibliotekar Niels Erik Frederiksen om baggrunden for et nyt tiltag, der giver forskere mulighed for at komme længere ud over rampen på nettet.

Og det vel at mærke uden, at det kommer til at koste den enkelte forsker en krone.

»Vi kan finansiere en service, som hver enkelt forsker ikke har mulighed for at finansiere, og vi fokuserer med denne service på de publikationer, der af økonomiske grunde ellers ikke vil blive publiceret,« fortsætter Niels Erik Frederiksen.

Open Monograph Press hedder den open source-platform, hvor det er muligt for forskere at publicere, og den er i lighed med open source-platformen Open Journal System udviklet af Simon Fraser University og Stanford University.

1 million downloads i år

Mange forskere kender platformen Open Journal System, hvor forskere på AU udgiver 48 forskellige videnskabelige e-tidsskrifter. At forskere ved at udgive på nettet vitterligt har en mulighed for at nå ud til en langt større læserskare, kan Niels Erik Frederiksen dokumentere med den nyeste statistik:

»Vi havde 934.150 downloads af artikler fra de 48 videnskabelige e-tidsskrifter sidste år, og da vi havde 100.468 downloads i januar i år, vil vi med stor sandsynlighed nå op på en million downloads i 2015. Og i den sammenhæng er det værd at bemærke, at mange af disse tidsskrifter måske ikke ville have eksisteret længere, hvis de var fortsat med udelukkende at udkomme på print,« siger Niels Erik Frederiksen.

Han fortsætter:

»Vi får meget positiv respons fra de forskere, som vi hjælper med at publicere e-tidsskrifter. Så det håber vi også bliver tilfældet med muligheden for at publicere e-bøger.«

Foreløbigt er der udkommet én e-bog på den nye platform, og den er udgivet af lektor Olivier Danvy og ph.d.-studerende Jacob Johannsen fra Institut for Datalogi.

Du kan få mere at vide om muligheden for at få udgivet din forskning som e-bog ved at kontakte:

Forskningsbibliotekar Niels Erik Frederiksen: nef@statsbiblioteket.dk

Akademisk medarbejder Jesper Boserup Thestrup: jbt@statsbiblioteket.dk

Du kan også læse mere – og finde publiceringsvejledninger