Reportage: Studerende demonstrerer mod SU-forringelser

Studerende og elever fra flere af landets uddannelsesinstitutioner demonstrerede i dag fire steder i landet for at gøre fælles front mod regeringens SU-udspil, som de ønsker pillet af den politiske dagsorden.

Demonstrationen mod besparelser på SU og uddannelser i Rådhusparken i Aarhus. I Odense, København og Aalborg fandt der tilsvarende demonstrationer sted. Foto: Lars Kruse
For-demoen i Solgården, hvor 25 studerende mødte op. Foto: Jesper Rais
De demonstrerende studerende og elever sendte deres protestbudskab mod Christiansborg med balloner. Foto: Lars Kruse
Foto: Lars Kruse

Det var Tordenskjolds godt og vel 25 soldater, der trodsede oktoberkulden og mødte op til for-demonstrationen i Solgården, som Studenterrådet ved Aarhus Universitet havde arrangeret. Studenterrådet havde ellers opfordret AU's studerende til at samle sig i Solgården ud for rektoratet for så at gå i fælles front mod Rådhusparken, hvor den egentlige demonstration fandt sted kl. 16.00.

Det lille fremmøde slukkede dog ikke modet hos Studenterrådets formand, Mads Hareskov:

"Vi forventer at se rigtig mange af de studerende til den rigtige demonstration. Jeg tror, det er udtryk for, at folk går direkte til Rådhusparken, og den her for-demo er tænkt som en opvarmning, siger han og fortsætter:

"Jeg håber på, at vi får vist, at forslaget er et kæmpe problem for rigtig mange studerende. Jeg håber, at demonstrationerne over hele landet kommunikere klart til politikerne, at forslaget er dårlig idé,"

På vej den forkerte vej

På vej til demonstrationen på Rådhuspladsen møder Omnibus de to studerende Allan Fruelund og Freja Bro, der er på vej den modsatte vej.

"Vi er på vej til et redaktionsmøde på bladet Paragraf,"

Men I har lagt mærke til SU-debatten ...?

"Ja selvfølgelig. Den er svær at undgå. Og vi havde også overvejet at tage til demonstrationen, men så kom der noget andet i vejen."

Besparelser undergraver samfundskontrakt

I Rådhusparken har ca. 1000 studerende og gymnasieelever samlet sig under træerne. Og det luner studenterrådsformanden sig ved.

"Fremmødet er solidt. Der er klart, at der er færre end sidste år, hvor der kom studerende fra Aalborg, der i år har siden egen demonstration. Og så er det tydeligt, at mange gymnasieelever er mødt frem. Men det er jo i høj grad også dem, som besparelserne rammer," siger Mads Hareskov.

Studenterrådsformanden løfter også sløret for, hvad han senere vil komme ind på i sin tale:

"Regeringen undergraver med besparelserne på uddannelse den samfundskontrakt, vi har om, at unge får en god uddannelse, og så betaler de efterfølgende tilbage til samfundet over skatten."

Livet på SU: Det ser ikke for godt ud

En af de studerende, der har prioriteret at møde frem i dag er Eli Nygaard Andersen, der er ved at tage en pædagogfagpakke på VUC.

"Jeg er her for at støtte op om, at der ikke skal skæres i SU'en. Jeg har i forvejen svært ved at se, hvordan en normal studerende kan opretholde en normal levestandard og et godt arbejdsmiljø med den SU, man får i dag."

Om sin egen situation siger han:

"Lige nu er jeg så heldig at have ekstra penge i overskud, fordi jeg har været på dagpenge. Men jeg har prøvet at regne på, hvordan det ser ud, når jeg ikke har de ekstra penge, og det ser ikke godt ud. Når alt er betalt har jeg 1500 kroner om måneden til mad og transport og sådan."

Forskruet at man skal stifte gæld for at få en uddannelse

Anton Lynge Nielsen læser filosofi på AU på første semester. Han er mødt frem af to årsager.

"For det første fordi jeg synes, det er en falliterklæring for vores uddannelsessytem, at vi skærer ned på uddannelse, som er en af grundstenene bag, at vi har lige muligheder. For det andet fordi jeg synes, det er forskruet at tvinge folk til at stifte gæld, når de tager en uddannelse."

Balloner til Tørnæs og Løkke

Rådhusparken er lyst op af hundredvis af grønne og røde balloner, som skal på lidt af en flyvetur.

"Om lidt, slipper I ballonerne, og så flyver de helt til Christiansborg, så Ulla Tørnæs og Lars Løkke kan se, at vi er imod SU-nedskæringer!" lød det fra scenen, lige inden ballonerne og budskabet til politikerne blev sluppet fri.

Fakta: Demonstration mod SU-forringelser

Demonstrationen er arrangeret af UddannelsesAlliancen, som er en sammenslutning af fagforeninger, elev- og studenterorganisationer, herunder Studenterrådet ved Aarhus Universitet.

Overskriften for demonstrationen er: Stop milliardnedskæringer på uddannelse! Hæv kvaliteten. Bevar SU’en.

Demonstrationen finder sted i dag i København, Aarhus, Odense og Aalborg.