Rundstykker, rumrejse og et lille stykke danmarkshistorie

460 mennesker var i dag stået tidligt op for at følge opsendelsen af den første danske astronaut Andreas Mogensen ved et launch-event fra 05.15 i Søauditoriet i Universitetsparken.

Launch-eventet i Søauditoriet er et samarbejde mellem Stellar Astrophysics Centre (SAC), Science Museerne og Aarhus Universitet. Hvis du ikke var tidligt oppe, men har mod på lidt stjernestøv i løbet af dagen, er der flere muligheder, da eventet løber frem til kl. 16 i dag på Steno Museet. Gratis entré hele dagen. Fotos: Jesper Rais.
Også de ret små var stået tidligt op ved udsigten til en rumrejse.
En borgmester og en dekan kunne også spottes i vrimlen.
Interessen var stor og stemningen intens.

Blandt de mange fremmødte til arrangementet var 75 skoleelever fra 7.-9. klasse fra en nærliggende skole. Og dem var planetarieinspektør Aase Jacobsen fra Steno Museet meget glad for at kunne byde velkommen til et rundstykker efterfulgt af en rumrejse.

”Andreas Mogensen er med til at sætte fokus på astronomien. Han har været rundt på folkeskoler, til naturvidenskabelige festivaler, og han har også været to gange her på Steno Museet i foråret. Og han vil blive ved med at skabe interesse for området blandt unge, hvilket vi selvfølgelig er glade for, da det jo også er vores målgruppe,” siger Aase Jacobsen.

Ord med på færden fra forskere

Den store interesse blandt aarhusianere i alle aldre og af alle køn for at følge opsendelsen i Søauditoriet skyldtes ikke mindst, at forskere velvilligt stillede op til arrangementet for at give et par forklarende ord med på rumrejsen inden for hvert deres felt.

Forskerne fortalte blandt andet om forløbet af opsendelsen og om rumstationen ISS, som er verdens største videnskabelige projekt. Desuden fortalte de om livet og problemerne ved at være vægtløs, om de forsøg, som Andreas Mogensen skal udføre, og om nogle af de danske kulturgenstande, der er med på rumfarten.

Intens stemning

Da selve nedtællingen til opsendelsen gik i gang, var stemningen meget intens i auditorierne, fortæller Aase Jacobsen.

”Du kunne ikke høre én eneste lyd, da vi så billederne af brændstoffet, der tænder, raketten, der kommer op og tankene, der bliver hægtet af raketten. Vi så også billeder indefra af Andreas Mogensen, der styrer og trykker på knapper. Og da vi kunne se, at papirerne begyndte at blive vægtløse, og det hele var gået godt, begyndte alle at klappe."