"Så gør dog noget ved problemet!"

I går onsdag kl.15.30 var der røre under træet på Rådhuspladsen i Aarhus. Alt fra barnevogne over studerende til pensionister demonstrerede mod kulturminister Marianne Jelved (RV) og rigsarkivar Asbjørn Hellums beslutning om at flytte Erhvervsarkivet fra Aarhus til Viborg.

Unge såvel som gamle, studerende såvel som ansatte samledes med bannere og kampgejst for at demonstrere mod beslutningen om Erhvervsarkivet. På et af bannerne stod "Fremlån fremmer forskning" og på et andet "Bevar historien i Aarhus". Fotos: Sara Rosenkilde Kristiansen
En af de fremmødte demonstranter var Elisabeth Nørgaard, der har fuld gang i sit speciale på Historie. Hun kom direkte fra arkivet. "Jeg synes simpelthen, at flytningen er en skændsel," fortalte hun. Og forsatte: "Mit speciale handler om præsters retsforståelse i 1700-tallet, og det er der meget få publikationer om. Jeg har brug for arkivalierne for at kunne komme mere bredt og dækkende om emnet. Hvis jeg skulle have taget til Viborg hver gang, ville det blive dyrt for mig."
"Kilder er for historikeren, hvad nodehæftet er for musikeren - uundværligt," lød det fra Simon Mølholm Olesen. Han fortalte, at han under sit bachelorprojekt havde brugt arkivet 15 gange, og havde det ligget i Viborg, havde det kostet ham over 2000 kroner.

Både studerende og ansatte fra AU var blandt de demonstrerende, som var mødt op på pladsen i protest mod flytningen af Erhvervsarkivet. Oprøret begyndte på Facebook-siden Bevar Erhvervsarkivet i Aarhus, der i skrivende stund har over 750 likes.

Under demonstrationen blev der holdt seks taler. En af talerne var Simon Mølholm Olesen, der er 6. semesters historiestuderende på Institut for Kultur og Samfund.

"Arkiverne er kun noget værd, hvis de bliver brugt," sagde han og kritiserede direkte rigsarkivar Asbjørn Hellums forslag om at digitalisere de mest brugte kilder til kildepakker. Simon Mølholm Olesen mener nemlig, at ny viden skabes i kringelkroge. At dømme på de fremmødtes klapsalver var der støtte til det synspunkt. Han foreslog i stedet en læsesal i Aarhus med mulighed for fremlån af arkivalier.

Simon Mølholm Olesen afsluttede sin tale med et klart budskab: "Så gør dog noget ved problemet!," lød det bestemt.

”Arkiverne er jo principielt ikke noget værd, hvis de er gemt væk i Viborg”

Inden demonstrationen talte Omnibus med Drude Bill, der er en af medstifterne af Facebook-gruppen Bevar Erhvervsarkivet i Aarhus. Hun er fjerdesemesterstuderende på Historie på Institut for Kultur og Samfund, og frygter, at flytningen af Erhvervsarkivet vil påvirke fremtidige opgaver og forskning på Historie.

”Selvom vi har adgang til arkiverne i Viborg, er det en forringet adgang, og jeg ved, at det vil medføre, at mange vælger arkivarbejdet fra,” fortæller hun.

Ingen muligheder for fjernlån

Erhvervsarkivet er en integreret del af blandt andet historiestudiet. Og som det ser ud nu, har de studerende ikke  mulighed for fjernlån til Aarhus, fordi man ikke har de rette magasiner til at opbevare arkivalierne. Så hvis man ikke kan beholde arkivet, håber gruppen bag Bevar Erhvervsarkivet i Aarhus på muligheden for i fjernlån.

”Vi foreslår, at arkivalierne kunne blive opbevaret på Statsbiblioteket og ude på et magasin i Skejby, selvom det ikke er ideelt. På Erhvervsarkivet har vi arkivarerne til at rådgive os og materialerne er ved hånden. Som det ser ud nu, skal vi til Viborg hver gang, vi skal bruge noget derfra eller fra andre arkiver,” siger Drude Bill.

Omkostningstungt kildebrug

Med DSB Wildcard koster det 69 kroner at komme til Viborg. Togturen tager halvanden time. Spørger man Drude Bill, er det problematisk, da arkivarbejde ofte er tidskrævende:

”I forbindelse med bacheloropgaver, kandidatopgaver, specialer og ph.d.-projekter kan man sagtens komme til at sidde på arkivet i en måned eller mere. Materialet ligger ofte meget spredt, og så skal man igennem mange arkivmapper for at finde de små bidder, der skal til for at stykke en opgave sammen. Nogle kan ende i en situation, hvor de i flere uger skal ud på dagsrejse for at finde de rette kilder. Ikke nok med, at det er omkostningstungt, der er også meget tidspilde ved turen til Viborg.”

Er du imod flytningen? Foreningen har lavet en underskriftsindsamling på internettet.